Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

Accu's elektrische auto's hergebruiken voor vluchtelingenkampen

6 apr 2016 12:03 | Afdeling Communicatie

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Wat doen we met de accu’s die straks worden afgekeurd? Drie studenten Technische Bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten een oplossing: hergebruik om vluchtelingenkampen en militaire kampementen van energie te voorzien.

Hoe kun je waarde creëren voor gebruikte accu’s uit elektrische auto’s? Dit onderzochten HvA-studenten Stella Dijksterhuis, Kees Jansen en Sjoerd de Wit voor het uitstroomprofiel Innovatiemanagement van hun opleiding. Zij deden dit in opdracht van Volksbatterijleenbank, een samenwerking tussen onder andere Cofely en Nissan.

‘Elektrische auto’s zijn drie jaar geleden in grote aantallen op de markt gekomen', vertelt Sjoerd. Over een aantal jaar komt er waarschijnlijk een grote partij afgedankte EV-accu's op de markt, omdat in die auto's betere accu's komen. Deze gebruikte accu’s hebben dan nog zo’n 70 tot 80 procent van hun capaciteit. Dat is niet meer voldoende om mee te accelereren en te rijden, maar genoeg capaciteit voor stationair gebruik.'

Brandstofkonvooien lopen gevaar

De studenten hebben daarom de mogelijkheid verkend om de accu’s nog een tweede leven te geven voor vluchtelingenkampen en militaire kampementen, in plaats van ze meteen te recyclen. Sjoerd vertelt waarom zij juist deze toepassing hebben onderzocht: ‘Voor de energievoorziening in deze kampementen zijn alternatieven hard nodig. Vluchtingenkampen zijn afhankelijk van brandstofkonvooien. Deze konvooien worden regelmatig aangevallen. Een op de zeven omgekomen Amerikaanse militairen in Afghanistan sneuvelde tijdens het beveiligen van een brandstofkonvooi. Dat geeft wel de urgentie van het probleem aan.’

De vluchtelingen- en militaire kampen gebruiken nu vooral dieselaggregaten. Sjoerd: ‘Dat is vervuilend en niet duurzaam. Het ministerie van Defensie wil nu een totaalpakket aan alternatieven; dat heeft zij ook nodig om haar doelstelling te halen 70 procent van de gebruikte energie in 2030 duurzaam op te wekken.’

Succesvol experiment

De studenten deden literatuuronderzoek en interviewden deskundigen die ervaring hebben met energievoorziening in geïsoleerd gebied, om te onderzoeken of accu's voor deze toepassing uitkomst kunnen bieden. Ze spraken onder andere met experts van DNVG NL ( een internationaal cluster van 3000 energie-experts) en met projectleider Hector de Wit bij ARN, Autorecycling Nederland. ARN heeft namelijk met succes een soortgelijk experiment met accu’s uitgevoerd op het eiland Pampus.

De studenten kwamen tot het volgende concept: de gebruikte accu’s worden in een container geplaatst. Vlakbij deze container worden zonnepanelen geplaatst, die gekoppeld worden aan de accu’s. Zo genereer je energie, die je vervolgens ontlaadt naar de elektrische apparatuur. Sjoerd: ‘Defensie zou dan zo’n container met de accu’s kunnen vervoeren. De containers met accu's zullen in deze kampen naar verwachting vijf jaar bruikbaar zijn; dit is wel afhankelijk van hoe vaak en hoe diep de batterijen opgeladen en ontladen worden.’
 

Het idee van de studenten kan niet als enige energievoorziening worden ingezet: ‘Dieselaggregraten blijven toch nodig, als de zon niet schijnt bijvoorbeeld. Maar dit gebruik van accu’s kan wel bijdragen aan minder afhankelijkheid daarvan. Tegelijk wordt elektrisch rijden de laatste jaren steeds populairder, waardoor ook het aantal gebruikte accu’s toeneemt. Dit kan dus een oplossing zijn in meerdere opzichten.’

Lees ook het bericht van ARN: ‘Mogelijk 2 e leven voor accu’s in vluchtelingenkampen’ http://www.arn.nl/news/mogelijk-2e-leven-voor-accus-in-vluchtelingenkampen/