Week van de Circulaire Economie: 7 HvA-onderzoeken op een rij

11 mrt 2024 14:52 | Kenniscentrum Techniek

Van afvalscheiding tot horeca-interieur van resthout: de Hogeschool van Amsterdam (HvA) doet in uiteenlopende projecten onderzoek naar de circulaire transitie. Ter gelegenheid van de Week van de Circulaire Economie (11 t/m 16 maart) zetten we zeven onderzoeken op een rij.

1. Urban Upcycling

Binnen de circulaire economie is een belangrijke rol weggelegd voor upcycling: het hoogwaardig hergebruiken van waardevolle reststromen. Reststromen bestaan bijvoorbeeld uit afgedankte meubels, elementen uit interieurbouw en materialen die daar vaak onderdeel van zijn, zoals hout, metaal, kunststof en textiel. In het project Urban Upcycling onderzoekt de HvA samen met een groot aantal partners hoe upcycling van reststromen in steden vorm kan krijgen.

Voor het project Urban Upcycling deden studenten in opdracht van bedrijven onderzoek naar circulaire initiatieven. Je leest er meer over in dit artikel.

2. Circular Wood 4.0

Een horecazaak vervangt gemiddeld elke zeven jaar het complete interieur. Voor de inrichting wordt hierbij vaak gebruik gemaakt van nieuwe materialen. Kan dat ook anders? In het project Circular Wood 4.0 onderzoekt de HvA of het mogelijk is om, met hulp van computational design en robotproductie, horeca-interieur van resthout te maken. De hogeschool werkt hiervoor samen met partners uit de hospitality, houtindustrie en Smart Industry.

3. BASSTA Plus

Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Goed scheiden van afval, zodat het bruikbaar is als grondstof voor nieuwe producten, is hierbij cruciaal. Toch belanden er nog veel etensresten bij het plastic afval, en andersom. In BASSTA Plus onderzoekt de HvA samen met gemeentes, afvalinzamelaars en andere maatschappelijke organisaties, welke (combinaties van) interventies er voor kunnen zorgen dat huishoudens hun afval beter scheiden.

4. WOODCIRCLES

De bouwsector is verantwoordelijk voor meer dan 35% van de totale afvalproductie in de EU en ongeveer 50% van alle gewonnen grondstoffen. Daarnaast draagt de sector tussen de 5% en 12% bij aan de uitstoot van broeikasgassen. Met WOODCIRCLES richt de HvA zich, als partner in een Europees consortium, op het verminderen hiervan, door grootschalig gebruik van afvalhout in de bouw. Zo komt een circulaire en duurzame toekomst voor de houtbouw dichterbij.

5. Circular Foam

Van vriezers tot wandpanelen: polyurethaan hardschuim zit in allerlei producten en objecten. Het is een waardevol materiaal met uitstekende isolerende eigenschappen. Toch eindigt het vaak in de verbrandingsoven of op de stort. In het project Circular Foam onderzoekt de HvA in een internationaal consortium de mogelijkheden voor recycling.

6. CIRCOLLAB

Nederland wil in 2050 circulair zijn. Dat vraagt om een ongekende verandering in onze manier van ondernemen, samenwerken, denken en doen. In CIRCOLLAB identificeert de HvA samen met tientallen partners welke technologische, sociale en economische innovaties er in de Metropool Regio Amsterdam nodig zijn om de circulaire transitie in een stroomversnelling te brengen. En ze bekijken hoe deze met interdisciplinair, praktijkgericht onderzoek te realiseren zijn.

7. LOGICELL

Hergebruik en recycling worden de komende jaren steeds belangrijker. Maar hoe kom je als bedrijf aan voldoende materiaal? En hoe werk je goed samen in een circulaire keten? De HvA doet in LogiCELL samen met 14 partners in living labs onderzoek naar deze en andere logistieke uitdagingen.

Week van de Circulaire Economie 2024

Van 11 t/m 16 maart 2024 is het Week van de Circulaire Economie. De HvA besteedt in deze periode extra aandacht aan dit onderwerp. Benieuwd naar de andere artikelen? Je vindt ze hieronder: