10 jaar datagedreven onderzoek naar EV-laadinfrastructuur: doorwerking naar de praktijk

Evenement

Het aantal elektrische voertuigen maakt in Nederland een explosieve groei door. Hoe kunnen we deze schaalsprong op tijd faciliteren met voldoende laadinfrastructuur? In het project Future Charging onderzocht de Hogeschool van Amsterdam (HvA) samen met 18 projectpartners naar het antwoord op die vraag. Tijdens dit eindevenement delen zij hun bevindingen. Meld je hieronder aan voor dit evenement.

In 2019 ging het onderzoeksproject Future Charging van start. Elektrisch rijden stond aan de vooravond van een schaalsprong en er werd een explosieve groei en veranderende behoefte verwacht. Het was duidelijk dat de bestaande laadinfrastructuur hier niet in kon voorzien. Maar hoe moest het dan wel? Om die vraag te beantwoorden was onderzoek nodig. Datagedreven onderzoek, dat direct in de praktijk kon worden getoetst.

Om dat te bereiken sloeg de HvA de handen ineen met 18 projectpartners, waaronder gemeenten, energieleveranciers, netbeheerders en kennispartners. Samen hebben zij vier jaar lang gewerkt aan geavanceerde dataverzameling, modellen, en experimenten in de infrastructuur. Er is gewerkt aan oplossingen die nu landelijk worden uitgerold, bijvoorbeeld om netcongestie op het elektriciteitsnet te voorkomen.

Graag nemen we je tijdens dit eindevenement mee in de bevindingen uit het project Future Charging en geven we je een kijkje in de toekomst van elektrisch laden.

Programma

Het evenement vindt plaats op vrijdag 12 april 2024 van 12:00-18:00 uur en is inclusief lunch en borrel. Toegang is gratis.

12:00 Inloop met lunch
13:00 Hoofdprogramma met keynote
13:30 Deelsessies - ronde 1
Laadgedrag: Hoe laden we op en wat speelt daarbij een rol? (grote zaal)
Optimaal beleid op basis van data: Hoe vul ik mijn laadvisie in op basis van de wetenschap? (kleine zaal)
14:50 Pauze met koffie en rondleidingen door ElaadNL (grote zaal)
15:30 Keynote 2
16:00 Deelsessies - ronde 2
Netintegratie van laadinfrastructuur: slim laden met minimale impact op de EV-rijder (kleine zaal)
Algemene Ledenvergadring Vereniging Elektrische Rijders (grote zaal). Dit is alleen voor leden. Leden kunnen zich hier apart voor aanmelen via deze link .
17:00 Borrel en rondleidingen door ElaadNL

ElaadNL
Westervoortsedijk 73, Gebouw KB
6827 AV Arnhem

Dit evenement wordt mede georganiseerd door projectpartner ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Techniek 11 april 2024

Startdatum 12 apr