Dialoog+: controversiële vraagstukken in de klas

Vo-docenten gezocht voor professionaliseringstraject

1 mrt 2024 14:04 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Hoe stond jij de dag na de verkiezingsuitslag voor de klas? Blijven jouw leerlingen doorvragen over jouw visie op de oorlog in Gaza? Zijn gesprekken over Paarse Vrijdag met jouw leerlingen ook altijd zo moeizaam? Merk je dat het lastig is om deze gesprekken over controversiële vraagstukken te voeren of voel je dat je nog wat extra zelfvertrouwen kunt gebruiken? Als je worstelt met burgerschap binnen jouw school...Grijp dan deze kans met beide handen aan!

Om extra zelfvertrouwen te krijgen in het voeren van een productieve dialoog in de klas biedt het lectoraat Burgerschapsonderwijs een professionaliseringstraject speciaal voor docenten in het voortgezet onderwijs. Hiermee kun je de burgerschapsopdracht op jouw school vormgeven en tegelijkertijd de opbrengsten ervan meten. Het traject is gebaseerd op een wetenschappelijke studie en omvat een inspirerende lessenreeks waarin het voeren van gesprekken over controversiële vraagstukken centraal staat.

Je ontvangt professionele begeleiding van onze deskundige docenttrainers binnen een veilige leeromgeving waarin je kunt leren van elkaar en praktijkervaringen kunt delen.

Wat ga je leren?

• Het vormgeven van de burgerschapsopdracht binnen jouw school

• Het bevorderen van een veilig en open klasklimaat waarin je effectieve dialogen kunt voeren en aanpassen aan de specifieke kenmerken van jouw klasomgeving

• Het omgaan met emoties en uitdagingen met betrekking tot controversiële onderwerpen

• Het aanleren van strategieën om bij te dragen aan democratische waarden, multiperspectiviteit en het zelfvertrouwen van jouw leerlingen

• Het ontwikkelen van inzicht in je eigen houding en vaardigheden, en het verminderen van ongewenste ongelijkheid tussen leerlingen

Hoe doe je mee?

Als je dit jaar lesgeeft in het voortgezet onderwijs binnen de maatschappijvakken (leerjaar 3 en/of 4 vmbo/havo/vwo) en je de mogelijkheid hebt om 12 lesoefeningen en een aaneengesloten reeks van 8 lessen passend binnen het curriculum rondom het voeren van gesprekken over controversiële vraagstukken te geven, kun je deelnemen aan het programma. Je werkt mee aan het verkrijgen van nieuwe inzichten over dialogisch onderwijs door middel van een aantal metingen:

• Groep A: 12 lesoefeningen en 8 lessen, inclusief begeleidend professionaliseringstraject (9 bijeenkomsten à 3 uur, +/- 40 studiebelastingsuren)

• Groep B: 8 lessen gevolgd door 12 lesoefeningen en professionaliseringstraject (5 bijeenkomsten à 4 uur, +/- 40 studiebelastingsuren)

• Zowel leerlingen als docenten vullen vooraf en achteraf vragenlijsten in.

Na de afronding van het traject krijg je een certificaat van het professionaliseringstraject conform de eisen die de HvA stelt aan leergangen voor docentprofessionalisering.

Deelname aan dit onderzoeksproject is kosteloos, en jouw school krijgt een financiële tegemoetkoming.

Interesse?

Meld je dan vóór 31 mei a.s. aan via deze link

Download hier de flyer.

Meer lezen over dit onderzoek?

Kijk op Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas