Oproep voor Open Science Awards 2024

15 apr 2024 17:00 | HvA Bibliotheek

Geloof jij in het belang van transparantie in onderzoek? Heb je een passie voor het betrekken van de samenleving bij de wetenschap? Nomineer een project voor de Open Science Community Amsterdam Awards 2024! Je kunt jezelf en anderen nomineren. Dien je project in vóór 16 mei.

Open Science is een internationale beweging die kennis beschikbaar, toegankelijk en herbruikbaar maakt voor iedereen. Met de OSCAwards vieren we de vele manieren om bij te dragen aan open wetenschap en een transparante onderzoekscultuur. Onderzoekers, docenten, ondersteunend personeel en studenten worden uitgenodigd om casestudies in te dienen waarin hun voltooide of lopende projecten worden beschreven. Bijdragen van teams worden in het bijzonder aangemoedigd.

Categorieën en evaluatiecriteria

Er zijn acht prijzen van € 400,- in vier verschillende categorieën. De categorieën zijn:

• Open Access / Open Data / Open Materialen / Open Software
  • Transparantie / Metascience / Preregistratie / Reproduceerbaarheid
  • Burgerwetenschap / Maatschappelijke impact / Community engagement
  • Open leermiddelen / Open onderwijspraktijken

De jury beoordeelt de inzendingen aan de hand van de volgende criteria:

• Het project past binnen de opgegeven categorie
  • De kwaliteit van het project
  • De aansluiting op open science-waarden
  • Het potentieel van het project en de implementatie van kennisuitwisseling

Belangrijke data

• Deadline voor indiening: 16 mei, 16.00 uur
  • Prijsuitreiking: 10 juni, SPUI25, Amsterdam

Over OSCA

De OSCAwards zijn een initiatief van de Open Science Community Amsterdam (OSCA). OSCA is een samenwerkingsverband tussen de HvA, UvA en VU en het Studenten initiatief voor Open Science (SIOS). OSCA is onderdeel van het grotere Open Science Community Netwerk Nederland (OSC-NL). Het doel van de Open Science Community is om een platform te creëren voor onderzoekers en studenten vanuit alle instellingen en faculteiten om met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren over Open Science principes en methoden. Meer informatie over de Open Science Community Amsterdam .