Communicatieplan voor lectoraat Digital Life

Het lectoraat Digital Life (Kenniscentrum FDMCI) moet haar bestaansrecht als sub-merk binnen de HvA kunnen aantonen en strategisch onderbouwen. Het opzetten van een strategisch communicatie-/marketingplan is in dit kader van grote waarde voor Digital Life.

Achtergrondinformatie

Onlangs hebben alle decanen het verzoek van het CvB gekregen om aan te geven welk sub-merken de faculteiten willen hanteren. Volgens het CvB zijn al onze opleidingen en Centers of Expertise sub-merken. Maar welke zijn er nog meer? Is dat voldoende om ons praktijkgericht onderzoek op een herkenbare en aansprekende manier aan de buitenwereld te presenteren? Of is daar meer voor nodig?

Ook het lectoraat Digital Life (zie http://www.digitallifecentre.nl/) moet haar bestaansrecht als sub-merk kunnen aantonen en onderbouwen, als volgt:

  1. Het sub-merk draagt bij aan versterking van de reputatie van de HvA als grootstedelijke kennisinstelling.
  2. Het vergroot de vindbaarheid en herkenbaarheid voor externe doelgroepen.
  3. Het draagt bij aan het realiseren van de missie en strategische doelen van de HvA.
  4. De kosten die gemaakt worden voor het inrichten en beheren van het sub-merk zijn proportioneel en te verantwoorden.
  5. De presentatie van het sub-merk past binnen de design-kaders van de HvA.

Het opzetten van een strategisch communicatie-/marketingplan is in dit kader van grote waarde voor Digital Life.

Onderzoeksvraag:
‘Hoe ziet een strategisch onderbouwd marketing/communicatieplan eruit voor het lectoraat Digital Life zodat dit aansluit bij de HvA-missie en toekomstbestendig is?

Ervaring opdoen in het opzetten, schrijven, onderbouwen en formeren van een strategisch communicatie-/marketingplan – inclusief SWOT analyse (?), geldt als essentiële vaardigheid voor de hedendaagse communicatieprofessional – ongeacht de sector/ bedrijf/ instelling. Elke organisatie wordt tegenwoordig geacht na te denken vanuit een commercieel perspectief, niet alleen commerciële, creatieve bedrijven. Zodoende verruim je als student je blikveld en expertise en leer je in deze afstudeeropdracht een communicatieplan te schrijven voor een semi-profit/ onderwijsinstelling.

Competenties die je daarbij ontwikkelt, zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, plannen, doelen stellen, flexibiliteit, stressbestendigheid, communiceren, samenwerken, visieontwikkeling, leervermogen en eigenaarschap tonen.

Lectoraat Digital Life

Contact: Leontine Born (l.k.m.born@hva.nl)

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 11 oktober 2019