Kenniscentrum Techniek

Studenten werken aan inclusieve, mooie en klimaatneutrale steden

HvA-studente Mercy Oluokun vertelt waarom zij dit belangrijk vindt

30 jan 2023 14:47 | Rechtvaardige Stad

Acht studenten van universiteiten in Amsterdam, Bologna, Praag en Trondheim zijn geselecteerd voor een interdisciplinaire werkgroep die deel uitmaakt van het Europese onderzoeksprogramma CrAFt. Het doel? Europese steden inclusiever, mooier en klimaatneutraal maken. Een zaak die het waard is om je tijd, kennis en vaardigheden in te investeren, volgens onze HvA-studente Mercy Oluokun.

Wat was je motivatie om je aan te sluiten bij deze werkgroep?

“Sinds mijn aankomst in Nederland met mijn man ben ik geïnspireerd en tegelijkertijd sprakeloos door de inspanningen die hier op het gebied van klimaat en ecologische duurzaamheid worden geleverd. Dit komt doordat men zich in mijn land van herkomst niet of nauwelijks inzet voor duurzaamheid. Dit hier zien was een totaal nieuwe ervaring voor mij, een ervaring die ik voor geen goud zou willen missen. CrAFt geeft me de kans om een aanjager te zijn van sociale veranderingen zoals deze en dat heeft mij ertoe aangezet om te solliciteren."

"Daarnaast is het verbeteren van mijn samenwerkingsvaardigheden één van mijn persoonlijke doelen voor mijn master. Ik wil dit op interculturele schaal doen. Toen ik de CrAFt-uitnodiging voor een werkgroep van studenten tegenkwam en zag dat samenwerking een belangrijk onderdeel was van waar we als groep aan zullen werken, was ik er nog meer van overtuigd dat ik moest solliciteren.”

Betrokkenheid van studenten

De belangrijkste verantwoordelijkheid van de werkgroep is het verzamelen van documentatie en input met betrekking tot de studentenactiviteiten binnen CrAFt. De groep zal ook interdisciplinaire studentenevenementen en Think/Do Tanks organiseren rond voor het project belangrijke thema's. Bijvoorbeeld het heroverwegen van het klimaatactieplan van de gemeente Trondheim (Noorwegen) vanuit het perspectief van de volgende generatie klimaatneutrale voorvechters. Met de steun van CrAFt-experts zal de groep eigen werkstructuren en interne protocollen voor samenwerking opzetten.

Mercy, je bent Product Designer en student van onze Master Digital Design. Op welke manier zet je jouw expertise in binnen de groep?

Mercy Oluokun

“De andere studenten en ik werken samen om modellen te maken die veranderingen aanmoedigen in de Europese pilotsteden waar CrAFt bij betrokken is. Ik hou van onderzoek doen en oplossingen bedenken, dat is ook onderdeel van mijn beroep als Product Designer. Ik kijk ernaar uit om met mijn vaardigheden bij te dragen aan het ontwikkelen van deze modellen, maar ook aan het ontwikkelen van digitale media. Zo kan ik ervoor zorgen dat onze projecten soepel verlopen en actief werken aan onderzoek om inzichten te verkrijgen voor en tijdens deze projecten.”

Kun je beschrijven hoe jouw ideale toekomstige stad eruitziet?

“Een waar iedereen zich bewust is van hun impact bij het creëren van een groene en milieuvriendelijke omgeving. Een waar de jongere generatie hierover wordt opgeleid, dat maakt ook deel uit van deze verandering. Kortom: een waarbij we allemaal betrokken zijn bij het behoud van onze groene planeet.”

Meer weten over CrAFt?

Neem dan contact op met onze projectleider Andrew Switzer of bezoek de website van CrAFt .

Samenwerking tussen drie Centres of Expertise

Bij het CrAFt-project zijn drie Centres of Expertise van de Hogeschool van Amsterdam betrokken: Creative Innovation , Urban Governance and Social Innovation en City Net Zero . Daarnaast werken vier lectoraten samen in dit project: Bouwtransformatie (lector Frank Suurenbroek), Civic Interaction Design (lector Martijn de Waal), Coördinatie Grootstedelijke Vraagstukken (lector Stan Majoor), Creative Media for Social Change (Tamara Witschge). Het internationale consortium wordt geleid door de Norwegian University of Science and Technology. Het project loopt van mei 2022 tot mei 2025.