Medewerker aan het woord

Testimonial

De HvA vroeg Shanice Westenberg, afgestudeerd aan de opleiding Creative Business, om medewerkers te interviewen over het werken bij de hogeschool. Dit keer is Lisa Wolkers aan het woord. Zij combineert haar studie Creative Business (CB) met haar bijbanen als studentassistent.

Met een bijbaan doe je als student veel ervaring op!

Lisa Wolkers - Studentassistent

Lisa zit niet stil met haar drie bijbanen. Ze werkt als grafisch vormgever en tekstschrijver bij de design & publishing redactie van Campus Creators, is studentmentor voor eerstejaarsstudenten én is studentvoorzitter van de opleidingscommissie Communicatie + Creative Business (CO + CB).

Ervaring opdoen bij de HvA

In het eerste jaar begon Lisa met een nieuwe vorm van de opleiding, namelijk de Stones, die bij de opleidingen CO+CB is ingevoerd. De verandering die zij ging doormaken, vond Lisa interessant. Ze kwam bij de opleidingscommissie terecht en daardoor kon ze impact maken op de nieuwe Stones. Via de opleidingscommissie van CO+CB leerde Lisa iemand kennen die haar doorverwees naar de functie als studentmentor. “Studentmentor zijn en in de opleidingscommissie zitten is heel leuk en leerzaam, maar ik wilde ook iets doen wat past bij mijn opleiding. Ik wilde mijn cv uitbreiden. Toen ik hoorde over de redactie van Campus Creators, heb ik daar gesolliciteerd.” Campus Creators is de uitgeverij van de afdeling CO+CB, binnen de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie. Binnen de uitgeverij zijn er redacties die uitsluitend bestaan uit studenten, om hen verdieping te bieden naast hun opleiding.

Opleidingscommissie en studentmentor

In de opleidingscommissie, waar zowel docenten als studenten deel van uit maken, bespreken ze onderwerpen die leven onder studenten en wat ze horen in de wandelgangen. Als studentmentor heb je het met name wat drukker aan het begin van een nieuwe periode, wanneer studenten veel vragen hebben. Af en toe geeft Lisa lessen over belangrijke onderdelen van de studie, zoals stage lopen. Bij deze baan is er veel vrijheid om je taken en tijd zelf in te richten.

Campus Creators

“Iedere week is heel verschillend want we houden ons met verschillende projecten bezig.” De redactie vergadert één keer in de week en verder kan Lisa zelf inplannen wanneer ze werkt.

Vaak werk ik op school aan mijn taken, zoals posts maken voor social media, overleg met mijn collega’s of het opmaken van flyers. Ik vind het fijn dat ik kan werken waar en wanneer ik wil.

Pluspunten

“Wat ik het leukste vind is het netwerken en de ervaringen die ik op doe. De drie banen zijn heel verschillend, maar het is allemaal leerzaam. Ik vind het gaaf dat de HvA dit aanbiedt.” Bij de opleidingscommissie vertelt Lisa dat ze altijd haar mening kan delen en nu, na anderhalf jaar, echt verandering ziet. Ze voelt dat er wat gedaan wordt met haar feedback. Ook vindt ze het fijn om als mentor iets te kunnen betekenen voor studenten. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden of een luisterend oor te bieden. Bij Campus Creators ervaart ze dat ze nuttige skills leert en haar portfolio kan ontwikkelen. “Ook is de redactie supergezellig en hebben we af en toe leuke borrels of uitjes. Ik voel me er thuis.”

Mening geven

In de opleidingscommissie leerde Lisa haar mening uit te spreken. “Soms is het lastig om van je te laten horen in een grote groep, maar als je verandering wilt maken moet je opkomen voor jezelf.” Verschillende docenten en medestudenten motiveerden haar om vaker van zich te laten horen. Dat probeert ze nu ook te doen in de vergaderingen bij Campus Creators.

Netwerk

Door gebruik te maken van haar netwerk maakt Lisa impact op haar medestudenten. Ze leerde veel verschillende medewerkers en docenten kennen buiten het klaslokaal door haar banen binnen de HvA en dat komt goed van pas. Zo kan ze haar klasgenoten makkelijk naar de juiste persoon doorverwijzen.

Hoogtepunt

Ik vind mijn rol als studentmentor nog steeds één van mijn grootste hoogtepunten bij de HvA. Tijdens deze periode heb ik niet alleen veel over mezelf geleerd, maar ook over mijn mentees (mentorleerlingen, red.). Ik had het privilege om een aantal studenten beter te leren kennen. Zij vertrouwden mij en ik bood hen een luisterend oor. Het doet me erg goed om een fijne plek voor ze te creëren.