HvA ontvangt Amsterdamse middelbare school op Girls' Day

Scholieren Ir. Lely Lyceum maken kennis met techniekonderwijs

3 apr 2024 09:57 | Afdeling Communicatie

Het percentage vrouwen in techniek en ICT blijft in Nederland sterk achter. Daarom openen technische en ICT-opleidingen en bedrijven hun deuren voor tienermeiden op Girls’ Day, donderdag 11 april.

De Hogeschool van Amsterdam doet ook dit jaar mee en verwelkomt op Girls' Day zo’n 100 meiden uit 3 havo en 4 vwo van het Ir. Lely Lyceum. De scholieren leren onder andere programmeren en een zeeschip besturen in een simulator.

Het aantal vrouwen in technische en ICT-opleidingen beroepen blijft in Nederland sterk achter. Zo blijft het percentage vrouwen in ICT-gerelateerde beroepen steken op zo’n 16 procent; we zijn daarmee hekkensluiter van Europa. In een poging om die hardnekkige trend te doorbreken, openen techniek- en IT-bedrijven en opleidingen door heel Nederland op Girls' Day hun deuren voor meiden tussen de 10 en 15 jaar. De themadag is een landelijk initiatief van expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek & IT.

Vrouwelijke gamecharacters

Op de Amstelcampus krijgen de scholieren eerst een minicollege over vrouwelijke rolmodellen in games, door VR-onderzoeker Mirjam Vosmeer. Vosmeer ontwikkelde ook een VR-ervaring over de eerste vrouwelijke piloot die de oceaan overstak. Daarnaast gaan de meiden samen een toren bouwen onder begeleiding van een docent Built Environment (‘constructiespeelgoed’ voor jongvolwassenen).

Zeeschipsimulator en gifbooth

Verderop kunnen de meiden in een simulator ervaren hoe het is om stuurman op een zeeschip te zijn. Ook op het programma: een workshop over het nieuwe vakgebied biodesign, dat sterk in opmars is. Steeds meer ontwerpers werken met natuurlijke materialen als schimmels en bacteriën; dat vraagt een combinatie van (micro)biologie, ontwerpen en techniek.

Daarnaast maken de meiden kennis met kunstmatige intelligentie door een digitale kat te programmeren en een afbeelding te maken met generatieve Artifical Intelligence. Als luchtige afsluiter is er een fotohokje waarmee de meiden zelf gifjes kunnen maken, een activiteit van studievereniging Fem IT (opgericht door vrouwelijke ICT-studenten). Er zijn in totaal zo’n 12 activiteiten om te doen.

Waarom Girls’ Day?

Techniek en technologie zijn belangrijker dan ooit voor de samenleving. Een baan in deze sector biedt een goed salaris, baanzekerheid en daarnaast staat de arbeidsmarkt te springen om nieuw talent. Bovendien is het belangrijk voor de samenleving dat nieuwe techniek en technologie wordt bedacht, ontworpen en gemaakt door een diverse groep makers.

Helaas is dat nu niet het geval: het aandeel vrouwen in bèta, techniek en IT is slechts 16%. Ook missen werkgevers een enorme pool aan talent. Uit onderzoek weten we dat meiden al op vroege leeftijd een studie of beroep in bèta, techniek en IT uitsluiten. Dat komt door genderstereotiepe invloeden, een beperkt beeld van technische opleidingen en beroepen, weinig zelfvertrouwen in exacte vakken en het ontbreken van rolmodellen.

Om al deze redenen organiseert VHTO de Girls’ Day! Tijdens deze dag kunnen meiden op een laagdrempelige en vooral leuke manier kennismaken met bèta, techniek en IT.