Kleurrijk raamkunstwerk onthuld op Gezondheidscampus

30 jan 2024 00:00 | Afdeling Communicatie

Op 25 januari is er in ‘de straat’, de overdekte verbinding tussen het Nicolaes Tulphuis en het Tania Leonhuis op de HvA Gezondheidscampus, een kleurrijk raamkunstwerk onthuld ter ere van naamgever Tania Leon. Ook was er die dag een feestelijk doorkijkje naar de toekomstplannen van de nieuwbouw.

Sneak preview beelden nieuwbouw

Nynke van Dijk, decaan van de faculteit Gezondheid, noemde tijdens deze bijzondere bijeenkomst de kracht van de nieuwbouw, waarin de focus ligt op ‘samen’: ‘werken en studeren op één campus geeft ons de kans om met elkaar grote uitdagingen aan te gaan die Nederland op dit moment kent in de gezondheidszorg.’
Vandaar dat de Gezondheidscampus nu al plaats biedt aan studenten van de opleiding Forensisch onderzoek en Biomedische techniek (faculteit Techniek) en in de toekomst aan de opleiding Voeding en diëtetiek (faculteit Bewegen, Sport en Voeding).
Het nieuwe gebouw stelt studenten en medewerkers in staat om meer van elkaar te zien en te leren. En ook om elkaars ruimtes efficiënt en praktisch te kunnen gebruiken. Aansluitend toonde Wiebe de Boer, van architectenbureau cepezed, een aantal 3D-beelden van het nieuwe gebouw dat in 2027 klaar zal zijn.

Kunstwerk Tania Leon (1945-1996) onthuld

Wat wel al gerealiseerd is, is de beeltenis van Tania Leon, vereeuwigd in kleurrijk glas, dat ook op deze dag werd onthuld. Het kunstwerk siert ‘de straat’ en valt ook buiten, voor binnenkomst van het gebouw, direct op.
Meer lezen over Tania Leon

Decor van oude bekenden

Vrienden en collega’s van de in 1996 overleden Tania Leon zijn speciaal voor deze onthulling samengekomen. Een groep van bijna twintig personen keek via de live-verbinding mee vanuit Zuid-Afrika, Canada en Australië. Zo ook Tania’s nicht, Nathalie Leon, die namens de familie het woord aan de aanwezigen in de zaal richtte. Zichtbaar geëmotioneerd vertelde ze over Tania’s maatschappelijke strijd en het voorbeeld dat ze is geweest.

“Tania had been a role model to us and she inspired us in many different ways, but mostly she reminded us that as individuals we are a part of a bigger community and that we should care not only about ourselves, but also the well being of others.”

Ook anderen haalden mooie herinneringen op. Drie hoogleraren, Gloria Wekker (Universiteit Utrecht), Cudore Snell (Howard University School of Social Work) en Lorraine Haricombe (University of Austin – Texas) schetsten een beeld van een vrouw die zich niet liet tegenhouden door grenzen. Niet door fysieke grenzen – ze emigreerde vanuit Zuid-Afrika naar Denemarken en vervolgens naar Nederland – en niet door de heersende moraal. Tania Leon heeft altijd gestreden voor de rechten van vrouwen, in het bijzonder zwarte en lesbische vrouwen.

Onthulling kunstwerk

De eer om het kunstwerk te onthullen was aan Hanneke Reuling, lid van College van Bestuur, en Renée Römkens, bijzonder hoogleraar gender gerelateerd geweld en destijds de partner van Tania Leon. Renée sloot het officiële gedeelte af met de favoriete toost van Tania Leon: "to life and absent friends"

"to life and absent friends"

Kunstwerk

Kleurrijk en veelzijdig, zoals zij was. Haar portret is gebrandschilderd op uniek mondgeblazen LambertsGlas, door Rianne Willemsen (brandschilderwerk) en Sebastiaan Rietkerk (ontwerp), van Glas Atelier Domstad.