Centre of Expertise Urban Vitality

Haalbare en bruikbare toepassingen bij Mensen In Beweging

4 apr 2022 13:25 | Urban Vitality

Creatieve technologie zó inzetten dat het leidt tot een product dat mensen ondersteunt in duurzame gedragsveranderingen. En zorgaanbieders faciliteert in hun begeleiding. Dat is het doel van postdoc-onderzoeker Annette Brons bij onderzoeksthema Mensen In Beweging (MIB) van het Centre of Expertise Urban Vitality (CoE UV) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Samen met haar collega-onderzoekers en de doelgroep ontwikkelt ze haalbare én bruikbare toepassingen voor de praktijk.

Haar bachelor Bewegingswetenschappen haalde docent-onderzoeker Annette Brons in 2014 aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Ik vond het toepassingsgebied heel interessant. Hoe zit ons bewegingsapparaat in elkaar? En hoe krijg je mensen in beweging? Daarnaast was ik enorm geïnteresseerd in de techniek achter en de data-analyse van het bewegen.’ Daarom koos ze voor een Master Artificial Intelligence aan de Universiteit Utrecht. ‘De technieken die ik hier leerde kennen, pas ik toe op het gebied van beweging. Mijn promotieonderzoek gaat bijvoorbeeld over de ontwikkeling van adaptieve spellen voor kinderen met een chronische ziekte of beperking. In de spellen zitten sensoren, waarmee we het beweeggedrag van kinderen in kaart brengen. ‘Machine learning’ – computergestuurde systemen die van verwerkte data leren - zorgt ervoor dat we het spel kunnen aanpassen aan het niveau van ieder afzonderlijk kind. Zodat het gestimuleerd en gemotiveerd blijft.’

Gezond gedrag behouden

Brons is docent-onderzoeker voor het lectoraat Digital Life en de opleiding HBO-ICT van de HvA. Ze geeft les in de minor Applied Artificial Intelligence (AAI). Sinds kort werkt ze als postdoc-onderzoeker bij onderzoeksthema Mensen In Beweging. ‘Gezamenlijk proberen we gezond gedrag op het gebied van voeding en beweging te stimuleren en te behouden. Om dat voor elkaar te krijgen zetten we in op gedragsveranderingstechnieken ondersteund door creatieve technologie. De combinatie van voeding, beweging en creatieve technologie is heel belangrijk. Wanneer één van de pijlers ontbreekt, kun je mensen nog steeds helpen, maar is het lastiger om hun doel te bereiken. Stel je voor dat je veel traint. Dan bereik je zeker resultaat. Maar je bereikt meer wanneer je ook gezond eet.’ Waarom creatieve technologie zo’n belangrijk onderdeel is? ‘Nieuw gedrag aanleren, is voor veel mensen lastig. Creatieve technologie kan hierin ondersteunen. Ik ken de mogelijkheden en de onmogelijkheden van techniek en kan wensen en behoeften goed vertalen naar technische eisen.’

Concept mapping methode

Bij MIB richt Brons zich op het schrijven van subsidieaanvragen en het uitvoeren van onderzoek.

‘Ik werk momenteel aan een eerste subsidieaanvraag; een vervolg op het SIMBA-project. Met dit onderzoek brachten we in kaart wat kinderen met astma nodig hebben om meer te bewegen. Ik ontwikkelde een digitale tool voor het gebruik van de concept mapping methode, die kwalitatief en kwantitatief onderzoek met elkaar combineert. De tool brengt op een handige manier in kaart hoe de doelgroep denkt over een bepaald onderwerp. Welke behoeften en wensen zijn er? Aanvankelijk was de tool alleen voor dit project bestemd, maar andere onderzoeksgroepen van binnen en buiten de HvA uitten hun interesse. Om de tool efficiënter te kunnen inzetten, willen we ‘m door-ontwikkelen. Bij het schrijven van de subsidieaanvraag breng ik in kaart wat er verbeterd moet worden en wat het gebruik van de tool op lange termijn betekent voor de praktijk. Wanneer de aanvraag gehonoreerd wordt, zal ik uiteraard betrokken zijn bij de uitvoering van het onderzoek.’

Haalbaarheid en bruikbaarheid

Voor Brons is het heel belangrijk dat ze samen met haar collega’s producten ontwikkelt waar mensen, zowel patiënten als zorgverleners, behoefte aan hebben. ‘Tijdens het SIMBA-project ontwikkelden we de app Foxfit. Kinderen, ouders en zorgverleners waren er zeer lovend over. Het game-bedrijf dat meewerkte aan de ontwikkeling ervan, onderzoekt nu hoe ze de app op de markt kunnen brengen. Ik vind het mooi dat we bij MIB producten ontwikkelen waar onze doelgroep werkelijk iets aan heeft in het dagelijks leven. Vaak worden producten eerst getest op effectiviteit. In mijn ogen is het belangrijker om eerst te testen op haalbaarheid en bruikbaarheid. Je kunt nog zo effectief zijn met je product, maar wanneer je product niet bij je doelgroep past, blijft het op de plank liggen. Binnen de techniek zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt als onderzoeker van alles ontwerpen. De uitdaging is om goed samen te werken met je doelgroep en aan te sluiten bij hun wensen en behoeften.’

Voortbouwen op kennis

Richting de toekomst wil Brons bij MIB graag voortbouwen op reeds bestaande kennis. ‘Bij de ontwikkeling van een interventie worden vaak dezelfde gedragsveranderingstechnieken ingezet. De toepassing ervan verschilt. Dat vereist een andere vorm van creatieve technologie om de interventie te laten aansluiten bij de doelgroep. Ik wil graag blijven voortbouwen op kennis en technieken die tijdens andere projecten ontwikkeld zijn. We doen dit al met ons modulair online platform. En straks hopelijk ook met de door-ontwikkeling van de concept mapping methode. Ik vind het belangrijk dat kennis niet verloren gaat of blijft liggen. Als we dit kunnen doen in samenwerking met de doelgroep, dan ben ik tevreden.’