Kenniscentrum Techniek

Leveranciers en opdrachtgevers werken aan duurzame bevoorrading

HvA, UvA en Hago werken samen aan de bevoorrading van de panden van UvA en HvA

25 nov 2021 10:46 | Urban Technology

Bouwen aan een duurzame last-mile logistiek doe je samen. Hoe meer partijen meedoen, hoe verder je komt. Dat zeggen vertegenwoordigers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en schoonmaakbedrijf Hago. Zij werken samen aan een duurzame bevoorrading van de panden van UvA en HvA; een succesvolle aanpak, waar Hago de rest van zijn klantenkring graag in meeneemt.

Logistiek is cruciaal voor de leefbaarheid in de stad. Zo heb je een stabiele aanvoer van schoonmaakartikelen nodig om gebouwen schoon te houden, en is het fijn als pakketjes en verse producten op tijd bezorgd worden. Tegelijkertijd moet vrachtverkeer geen overlast veroorzaken voor voetgangers, overig verkeer en omwonenden. Reden waarom in de M etropool Regio Amsterdam veel aandacht is voor het zoeken naar ‘passende ruimte’ voor last-mile logistiek en het invoeren van emissievrije zones.

Duurzame bevoorrading

Vanuit deze gedachte werkten de UvA en HvA de afgelopen jaren samen met Canon, Heijmans, Maas, CWS en logistiek dienstverleners Deudekom en MyPup aan een aanpak voor duurzame bevoorrading van de panden van UvA en HvA. Ze realiseerden een logistieke hub voor last-mile logistiek aan de rand van Amsterdam, waar facilitaire goederen als printpapier en koffie centraal worden afgeleverd, gebundeld en met elektrische vrachtvoertuigen naar de UvA-HvA locaties gebracht. Ze reduceerden leverfrequenties, regelden bevoorrading via pakketkluizen en maakten duurzame logistiek tot een vast criterium in aanbestedingen.

Schoonmaakbedrijf Hago haakte begin 2021 aan bij het initiatief. ‘We leveren al onze schoonmaakmiddelen vanaf eind dit jaar via de hub. Daarmee maken we een grote efficiëntieslag en verlagen we onze CO2-voetafdruk,’ vertelt Frank Gerritsen, manager National Accounts bij schoonmaakbedrijf Hago Nederland.

Seminar

Tijdens een seminar op 28 oktober 2021 deelden de partners hun ervaringen met duurzame bevoorrading met een aantal bedrijven uit de klantenkring van Hago. Cathelijne Hermans van de gemeente Amsterdam nam de deelnemers mee in het beleid rond stadslogistiek. En Susanne Balm, onderzoeker bij de HvA, presenteerde een praktisch stappenplan voor gemeentes, bedrijven en zorginstellingen die de bevoorrading van hun panden duurzamer willen organiseren.

Deelneemster Suzanne van Diessen, Deputy Facility Manager bij D&B The Facilty Group, is enthousiast over de bevoorradingsaanpak die de diverse partners ontwikkeld hebben. ‘We nemen regelmatig producten af bij zowel Hago als Canon en denken dat we zonder meer kunnen meedoen,’ zegt ze. ‘Een eigen opslag in de logistieke hub van Deudekom is op termijn misschien ook handig; we gaan er binnenkort een kijkje nemen.’

Klein radertje, groot geheel

Als het aan Gerritsen ligt, sluiten nog veel meer organisaties zich aan bij het initiatief. ‘Als schoonmaakbedrijf zijn we maar een klein radertje in het geheel. Maar we komen wel bij allerlei organisaties over de vloer, van gemeente tot energiebedrijf en advocatenkantoor. Die willen we bijeen brengen in een gezamenlijke ambitie: duurzame bevoorrading van zoveel mogelijk locaties in Amsterdam. Het seminar was hiertoe een waardevolle eerste stap.’

Meer weten?

Heb je vragen over de samenwerking tussen leveranciers en opdrachtgevers bij een duurzame bevoorrading in de stad? Wil je de presentaties van het seminar terugkijken? Neem dan contact op met Susanne Balm.