Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Op zoek naar nieuwe helden in de school

Leiderschap van leraren

Artikel

Schoolleiders spelen een sleutelrol als het gaat om het borgen en ontwikkelen van de kwaliteit van onderwijs in de school. Die sleutelrol legt ook een grote verantwoordelijkheid bij hen. Een verantwoordelijkheid die ze vaak zelf voelen en die anderen bij hen neerleggen. Deze rol, waarbij de schoolleider de ‘held’ is waar alles om draait, kan echter ook beknellend zijn en afhankelijkheid kweken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de roep om meer ruimte voor het leiderschap van leraren steeds groter wordt.<br/>In dit artikel in het blad Basisschoolmanagement gaat Marco Snoek in op de vraag hoe schoolleiders het leiderschap van leraren kunnen ondersteunen en stimuleren.

Referentie Snoek, M. (2019). Op zoek naar nieuwe helden in de school: Leiderschap van leraren. Basisschoolmanagement, 2019(5), 11-13.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 juni 2019

Publicatiedatum