Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs

leren met interactieve kennisrepresentaties

Leren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning.

Onderwijsmaterialen en werkvormen zouden zich gedurende het leerproces steeds moeten aanpassen aan de specifieke behoefte van elke leerling. Ontwikkelingen in het veld van de Kunstmatige Intelligentie & Onderwijs zijn ondertussen zodanig vergevorderd dat interactieve software deze kennisconstructie van leerlingen inderdaad individueel en adequaat kan ondersteunen.

Lector Didactiek van de Bètavakken dr. Bert Bredeweg bespreekt in zijn rede de kracht van interactieve kennisrepresentaties als medium voor kennisconstructie. Als voorbeeld zal hij ingaan op conceptueel modelleren als didactische vorm voor het creëren van kennis over het gedrag van dynamische systemen. Hij zal ook illustreren hoe slimme softwarecomponenten individuele leerlingen naar behoefte kunnen ondersteunen bij dit leerproces.

Referentie Bredeweg, B. (2019). Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs: leren met interactieve kennisrepresentaties. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 24 september 2019

Publicatiedatum

sep 2019

Auteur(s)


Publicaties: