Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Onderwijs en opvoeding in een (groot)stedelijke omgeving

definities van ‘urban education’

Hoofdstuk

Voor welke uitdagingen staan professionals die werken in de (grote) stad? En welke specifieke kennis en vaardigheden hebben pedagogen en leerkrachten nodig in een stedelijke omgeving?

Aan het einde van de negentiende eeuw ontstonden de grote steden zoals we die nu kennen. Steden als Londen, Parijs en New York boden als de eerste metropolen een drukke, dynamische leefomgeving waar mensen met uiteenlopende achtergronden en leefstijlen woonden en werkten. De stad werd al snel een nieuw terrein van studie. Stadsonderzoekers in Londen, New York en Chicago maakten als eersten school met de studie van het leven van mensen in de grote stad . Een belangrijke vraag die zij stelden was: mensen maken de stad, maar maakt de stad ook de mensen die er wonen?

Referentie Fukkink, R., & Oostdam, R. (2016). Onderwijs en opvoeding in een (groot)stedelijke omgeving: definities van ‘urban education’. In R. Fukkink, & R. Oostdam (Eds.), Onderwijs en opvoeding en een stedelijke context: van startbekwaam naar stadsbekwaam (pp. 23-32). Bussum: Coutinho.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 1 januari 2016