Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

De meerwaarde van masterleraren

Het belang van de organisatiecultuur

Artikel

In kringen van beleid en bestuur is de excellente leraar een hot topic: de leraar als sleutel tot verbetering van de onderwijskwaliteit en de excellente leraar die in belangrijke mate bijdraagt aan excellent onderwijs. De vraag is hoe je excellentie kunt stimuleren. Een optie is de masteropleiding. Zo veronderstelt de Onderwijsraad bijvoorbeeld dat excellente leraren en masteropleidingen zullen leiden tot veranderingen in de onderwijspraktijk. In dit artikel verkennen Marco Snoek en Sander Galjaard die vooronderstelling aan de hand van een casestudie rond een specifieke masteropleiding met het NiME-keurmerk en een praktijkvoorbeeld van een school. Hun conclusie: masterleraren kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de school, mits de organisatiecultuur binnen de school aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Referentie

Snoek, M. en Galjaard, S. (2011). De meerwaarde van Masters - Het belang van organisatiecultuur. MESO-Magazine 180 (31), 9-13

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding 7 oktober 2011

Publicatiedatum