Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
33 Resultaten
-
Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege met collega’s: een goed begin? Een actieonderzoek onder onderwijsprofessionals in het hbo
26 januari 2024 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWe zijn ons er niet altijd van bewust dat ervaringen met racisme subtiel kunnen doorwerken in de leerstrategieën, motivaties en werkervaringen van zowel studenten als medewerkers. Een open gesprek kan bijdragen ...
-
Aanvullend onderwijs
1 oktober 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn Nederland is de afgelopen decennia zowel het aanbod als het gebruik van diverse vormen van aanvullend onderwijs toegenomen. Kinderen en jongeren leren en ontwikkelen zich daardoor in toenemende mate ook naast het ...
-
Mag het wat ongemakkelijker?
1 augustus 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe symposium 'Inclusion Hands On' took place on April 8, 2021. Due to COVID-19, the program was completely digital. The day started with a plenary opening, and then various guests joined to start the conversation ...
-
Van aansluiten naar ophalen
13 april 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe HvA heeft voor de periode 2018-2021 ‘aansluitgelden’ van OCW ontvangen om de aansluiting van vo en mbo met het hoger onderwijs te verbeteren. Het HvA-netwerk aansluiting dat toen is opgestart, heeft ...
-
Verbinding Missen
1 februari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit onderzoek richt zich op de vraag welke belemmeringen jongeren met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden parten spelen op hun weg naar en door het onderwijs, en hoe deze kunnen worden weggenomen. Om zicht ...
-
(Her)kennen wij elkaar?
1 januari 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingPerspectieven en ervaringen van biculturele docenten in het hbo over hun rol en meerwaarde voor studenten.
-
Bubbelscholen
9 december 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijssegregatie is een klassiek voorbeeld van een collectief actieprobleem. Het maatschappelijke ideaal overstijgt individuele belangen van leerlingen, ouders en schoolorganisaties.
-
Het ideaal versus de praktijk
14 oktober 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAan idealen in het onderwijs geen gebrek. Maar we hebben er weinig aan als we de praktijk niet onder ogen willen zien. En die is vaak een stuk weerbarstiger.
-
Hardnekkige hiërarchie
8 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAl sinds Thorbecke spreken we in hiërarchische termen over ons onderwijs. Het onderscheid tussen hoog- en laagopgeleid is tot in de haarvaten van de samenleving doorgedrongen.
-
Dicht het leerlek
12 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe coronacrisis kan eenzelfde effect hebben als lange vakanties. Kinderen van hoger opgeleide ouders krijgen voldoende input om zich te blijven ontwikkelen, maar de leerontwikkeling van kinderen met lager opgeleide ...
-
De grote ongelijkmaker
27 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe beter de kansen voor leerlingen uit minder welgestelde gezinnen, hoe harder de geprivilegieerde gezinnen zullen proberen zich alsnog te onderscheiden. Door nóg meer of hoger onderwijs.
-
Wie dit begrijpt is gek!
21 november 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet magazine kan worden geraadpleegd als interactief document. Veel studenten hebben moeite met de taal die in het hbo wordt gebruikt. Er zijn aanwijzingen dat dit kan leiden tot achterstanden of zelfs uitval, met ...
-
Evaluatie doorstroomprogramma’s mbo-pabo Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
1 juli 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingSinds de invoering van toelatingstoetsen voor de pabo (2015-2016) is de doorstroom van mbo-4<br/>studenten (met een niet-verwante opleiding) naar de pabo gestagneerd (Bussemaker, 2017). Om deze<br/>reden ...
-
Aanvullend onderwijs: leren en ontwikkelen naast de school
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren vindt plaats op school en in de klas, maar ook daarbuiten, op andere locaties of buiten schooltijd. Leren en ontwikkelen buiten de reguliere lessen kan min of meer ...
-
De ontwikkeling van leerlingen naar eigen aard en aanleg: Van Kohnstamms personalisme naar de huidige roep om meer maatwerk in het onderwijs
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen centrale grondslag in de persoonlijkheidspedagogiek van Kohnstamm is dat elke leerling de kans moet worden geboden om zich naar eigen aard en aanleg te ontwikkelen. Om dat te realiseren zou er in het onderwijs ...
-
Het achterblijvende studiesucces van mbo-instromers in het eerste jaar van het hbo: de rol van vaardigheden, leerstijl, studiekeuze en motivatie
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHbo-studenten die afkomstig zijn uit het mbo zijn minder succesvol in het eerste jaar dan studenten die de overstap vanuit het havo maken. Het geringere studiesucces van mbo’ers wordt aan uiteenlopende factoren ...
-
De bijlesgeneratie
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe uitgaven aan bijlessen groeiden de afgelopen jaren explosief. Waarom zijn ouders tegenwoordig zo gespitst op goede schoolprestaties? En waarom geven ze steeds meer geld uit aan extra onderwijs buiten school?
-
Toegankelijkheid van het hbo
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet waarborgen van de toegankelijkheid in het hbo is een breed gedragen doel. Er lijkt sprake van algemene consensus dat studenten een gelijke kans moeten krijgen om een onderwijsloopbaan te volgen die past bij hun ...
-
Do students know what is required of them in their role as university student?
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingThe study provides an empirically robust definition of the university student role at the Amsterdam University of Applied Sciences, by identifying the generally tacit demands, the normative behaviors and strategies ...
-
Welke rol verwacht het hbo van studenten?
1 januari 2018 | Afdeling CommunicatieVoor studenten die de overstap maken naar het hbo is soms onvoldoende duidelijk welke rol er van hen als student verwacht wordt. In dit onderzoek wordt de hbo-studentenrol verkend door gedragingen en strategieën ...