HvA Bibliotheek

De Bibliotheek versoepelt leenvoorwaarden

Langer lenen en geen oplopende boetes meer

17 nov 2022 15:38 | HvA Bibliotheek

Vanaf maandag 21 november brengt de Bibliotheek geen boetes meer in rekening bij het te laat inleveren van geleende boeken. Dit betekent geen zorgen meer over steeds verder oplopende boetes. Per maandag 21 november komen ook oude boetes te vervallen.

De huidige verleng- en boeteregeling voor het lenen van gedrukte materialen van de Bibliotheek UvA/HvA is inmiddels meer dan 10 jaar oud. Nieuwe inzichten tijdens corona, wensen van leners, maar ook wereldwijde ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat de Bibliotheek kritisch heeft gekeken naar de regelingen. Conclusie? Die regelingen kunnen klantvriendelijker én efficiënter.

Huidige procedures

De boetes zijn ooit in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat geleend materiaal tijdig wordt ingeleverd. Inmiddels weten we dat dit in de praktijk anders uitpakt en dat geleend materiaal helaas geregeld lange tijd weg blijft. Bovendien duurt de huidige procedure van vervaldatum tot factuur tot incasso simpelweg te lang. Er gaat dan veel tijd overheen voordat het materiaal bij een volgende lener terechtkomt.

Nieuwe regeling - Lenen blijft lenen

De Bibliotheek ging met de inzichten aan de slag en past vanaf maandag 21 november de regelingen aan. Wel moet duidelijk zijn: lenen blijft lenen. Geen oplopende boetes betekent nog steeds dat je geleend materiaal op tijd inlevert en niet onnodig lang thuis houdt.

Zo ziet de nieuwe regeling eruit:

• Geleend materiaal met een standaard uitleentermijn kun je straks maximaal 6 maanden gebruiken, mits niemand anders een reservering op het materiaal heeft geplaatst.
  • Heb je nog geleend materiaal in huis en komt het einde van de leentermijn in zicht? Dan sturen wij jou herinneringsmails met informatie over de betreffende items. Ook ontvang je overzichten van het materiaal dat je nog thuis hebt.
  • Lever je toch niet in? Dan blokkeren wij je bibliotheekaccount en kun je niets meer aanvragen of lenen. Dit gebeurt pas op de 11e dag na het verstrijken van je leentermijn.
  • Heb je het geleende materiaal na 3 weken nog steeds niet ingeleverd? Dan ontvang je een rekening, mogelijk gevolgd door een incassobureau.

Meer informatie of vragen?

Vanaf maandag 21 november vind je de aangepaste leenvoorwaarden op de webpagina Lenen en Verlengen. Ook kun je contact opnemen met de Bibliotheek.