Centre of Expertise Urban Vitality

Kwaliteit van Ouderenzorg

Meer keuze in zorg en behandelopties bij ouderen

De Nederlandse bevolking vergrijst. Hierdoor hebben mensen steeds langer zorg nodig en neemt het aantal chronische zieken toe. Inmiddels leeft 80 % van de 75+’ers met een chronische ziekte. En dat terwijl het personeelstekort in de zorg de komende jaren alleen maar stijgt. Voor 2032 verwacht men een tekort van bijna 137.000 werknemers; voornamelijk in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg. Bovendien neemt het aantal behandelopties in de medische wereld toe en vindt de zorg voor ouderen steeds vaker in de thuisomgeving plaats. Zorgprofessionals in de acute en langdurige ouderenzorg staan dus voor grote uitdagingen. Wat hebben zij nodig voor het leveren van de beste zorg? Dat onderzoekt het bijzonder lectoraat Kwaliteit van Ouderenzorg.

Het lectoraat Kwaliteit van Ouderenzorg richt zich op het behouden en verbeteren van de ouderenzorg in de hele keten: bij mensen thuis, in ziekenhuizen en verpleeghuizen. Met bijzondere aandacht voor het integreren van palliatieve en curatieve zorg voor ouderen.

Lector Marjon van Rijn:

‘De complexiteit van ouderenzorg in Nederland vraagt om studenten en zorgprofessionals die met plezier voor het vak de kwaliteit van ouderenzorg willen verbeteren. Daar leveren wij met dit lectoraat een bijdrage aan.’

Wat heeft de ouderenzorg nodig?

  • Meer kennis over de ouder wordende mens.
  • Meer kennis over de voor- en nadelen van beschikbare behandelopties bij ouderen.
  • Optimale communicatieve vaardigheden van zorgprofessionals voor het herkennen en bespreken van de wensen en voorkeuren van ouderen.
  • Netwerkzorg en zorgprofessionals die optimaal met elkaar samenwerken.
  • Creatieve oplossingen in tijden van personeelsschaarste, denk aan digitalisering en simulatieonderwijs.
  • Expertise van zorg en behandeling voor ouderen thuis, zowel vanuit de acute als langdurige ouderenzorg (verpleeghuiszorg).

Focuspunten bijzonder lectoraat

  • Het transmuraal en interprofessioneel opleiden van zorgstudenten- en professionals in de beroepspraktijk. Met bijzondere aandacht voor professionals in de ouderenzorg en studenten van de opleiding HBO-Verpleegkunde, in bijvoorbeeld de academische leerwerkplaatsen.
  • Het vertalen van kennis over ouderenzorg uit wetenschappelijk onderzoek naar het onderwijs.
  • Het leren toepassen van evidence based practice in de beroepspraktijk van ouderenzorg.
  • Het professionaliseren van docenten binnen de Nederlandse zorgopleidingen op het gebied van ouderenzorg en hun kennis van evidence based practice.
  • Transmuraal en interprofessioneel samenwerken in de ouderenzorg.
  • Het ophalen van relevante praktijkvragen bij zorgprofessionals die met ouderen werken, met bijzondere aandacht voor verpleging en verzorging.

Onderzoeksvragen bijzonder lectoraat

  • Hoe maak je optimaal gebruik de bestaande expertise in de ouderenzorg voor het behouden en verbeteren van de kwaliteit van de ouderzorg?
  • Hoe bereid je studenten en zorgprofessionals optimaal voor op uitdagingen in de complexe (langdurige en acute) ouderenzorg?
  • Wat is voor zowel ouderen als zorgprofessionals belangrijk bij het behouden en verbeteren van de kwaliteit van ouderenzorg?
  • Hoe verbeter je de integratie van palliatieve en curatieve zorg in de hele keten van ouderenzorg?

Projecten

  • Transmurale proactieve zorgplanning voor ouderen
  • Kwaliteit van geriatrische revalidatie vanuit perspectief van revalidant
  • Rol van verpleegkundigen bij proactieve zorgplanning
  • Beter Doen en Beter Laten
  • Academische Leerwerkplaatsen
Gepubliceerd door  Urban Vitality 9 februari 2024