Centre of Expertise Urban Vitality

Jaarlijkse proefschriftprijs van het KNGF

WCF Prijs (Wetenschappelijk College Fysiotherapie)

Met deze prijs wil het WCF de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek in de fysiotherapie stimuleren. De WCF Proefschriftprijs bestaat uit een geldbedrag van € 2.500 en wordt toegekend aan het beste proefschrift van voorgaand jaar. De jury wordt gevormd door alle leden van het WCF. Zij beoordelen de voorgedragen proefschriften op relevantie, originaliteit, methodologie en impact voor het werkveld. Genomineerde kandidaten houden een pitch over hun proefschrift. In 2023 mochten 4 promovendi van Engelbert en van der Schaaf een pitch houden. Er waren 16 proefschriften ingediend en 6 genomineerd voor een pitch.

Uitreiking van de WCF-prijs door prof. dr. Lex Bouter aan Geelen, Major en van der Meer.

De winnaar van de proefschriftprijs 2023 was Sven Geelen voor zijn onderzoek ‘Improving physical activity during hospital stay – Towards bridging the research-practice gap’. Uit het juryrapport 'Relevantie/toepasbaarheid: doordat een mooie opbouw doorlopen wordt van probleemanalyse tot praktische toepasbaarheid is het een zeer toepasbaar onderzoek. Mooie is dat ook al zijn niet gelijk effecten zichtbaar, doordat het implementatie-onderzoek uiteindelijk ook direct toegepast wordt levert het op zich al verbetering en praktische inzichten op.

Op de tweede plaats kwam Hedwig van der Meer en op de derde plaats Mel Major. Jesse Aarden viel net buiten de nominaties. Daarnaast heeft Sven Geelen in 2022 De PhD Award Rehabilitation Medicine gewonnen. Deze prijs wordt ieder jaar tijdens het DCRM uitgereikt aan het beste en meest aansprekende proefschrift van het afgelopen jaar dat betrekking heeft op revalidatiegeneeskunde en de presentatie ervan tijdens het DCRM.

Gepubliceerd door  Urban Vitality 6 februari 2024