Kenniscentrum Techniek

Podcast: kunnen we de aarde redden als we alles hergebruiken?

Nieuwe HvA podcast-serie: Techniek voor je toekomst - Circular Transition

13 jul 2023 10:42 | Kenniscentrum Techniek

Van lege verpakkingen tot kapotte wasmachines: dingen weggooien is vaak goedkoper dan ze hergebruiken. Best gek, als je bedenkt dat we op dit moment meer grondstoffen gebruiken dan de aarde aankan. In deze podcast vertellen lector Circulair Ontwerpen & Ondernemen Inge Oskam en projectmanager Circulaire Economie Maarten Mulder, beiden verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), wat er volgens hen moet veranderen en hoe zij de maatschappij met hun onderzoek een handje helpen. De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst van de HvA.

Als we spullen niet meer nodig hebben, voelen we ons er vaak niet meer mee verbonden. Willen we toe naar een circulaire economie, dan moeten we daar van af, zo benadrukken Oskam en Mulder in de podcast. Ze onderzoeken daarom hoe de waarde van producten en materialen behouden kan blijven, bijvoorbeeld door de levensduur te verlengen, ze te hergebruiken of op een nieuwe manier toe te passen.

Zo’n brede benadering is volgens hen cruciaal voor succes. ‘Behalve naar product en materiaal, moet je kijken naar wat burgers en consumenten willen, en hoe je als ondernemer komt tot een kansrijk business-model,’ aldus Oskam. Afvalscheiding is belangrijk voor het behoud van de waarde van producten en materialen. Maar daar zijn we in Nederland nog niet zo goed in, weet Mulder: ‘We scheiden gemiddeld maar zestig procent van ons afval; zeker in de stad en bij hoogbouw is er ruimte voor verbetering.’

Techniek voor je toekomst

De podcast maakt deel uit van de zesdelige serie Techniek voor je toekomst . Elke aflevering is gemaakt rond een van de zes profileringsthema’s van de Faculteit Techniek: Circular transition, Connectivity & mobility, Desiging Future cities, Energy transition, Smart industry en Technology for life. De podcasts geven een idee van wat onderzoekers nu doen voor de duurzame, klimaatbestendige stad van straks.

Circular Transition

De podcast met Oskam en Mulder sluit aan bij het thema Circular transition. Hierin draagt de HvA met technologische oplossingen bij aan de circulaire transitie. Van product of gebouw tot systeem, en van circulair ontwerp tot slimme lokale productie en duurzame business-modellen. Het onderzoek heeft impact op zowel ecologisch, sociaal als economisch vlak.

Meer weten?