Venture Centre

10K masterclass First Impressions door Anke van Luijt

24 okt 2022 14:05 | Ondernemerschap

“Wat je niet visueel communiceert bestaat niet voor de ander.” Zo startte de masterclass First Impressions van Anke van Luijt voor onze 10K student startups. Daarom is het in zakelijke context belangrijk dat je uiterlijke verschijning overeenkomt met hoe je over wilt komen. Anke is psycholoog en expert onbewuste beeldvorming en kwam langs om onze student startups bewust te maken van de veel voorkomende vooroordelen waarmee zij te maken kunnen krijgen op hun journey als ondernemer.

Wist je bijvoorbeeld dat rechte lijnen, zoals in een pak met stropdas, vooral worden geassocieerd met kennis en daadkracht? Dat komt omdat het onbewuste brein rechte lijnen associeert met kennis en kunde. Denk aan een kanaal (met kennis en kunde door de mens vervaardigd) versus een rivier. En nette schoenen stralen voor veel mensen “aandacht voor details” uit. Deze en meer inzichten deelde Anke met onze deelnemers, zodat zij er hun voordeel mee kunnen doen. Haar advies: blijf vooral jezelf maar zet deze kennis in op momenten dat het ertoe doet.

P.s. Wist je dat je brein in de war raakt van een zakelijke top met joggingbroek (ofwel de Zoom-outfit)? Wat we dragen heeft effect op hoe we ons voelen en dat heeft weer invloed op ons gedrag. Daarom kost een onlogische kledingcombinatie ons veel hersencapaciteit. En dat is ook waarom omkleden van je werkkleding naar leisure wear kan helpen als je moeite hebt met ontspannen na werk.

Meer weten over de 10K Incubator? Kijk op hva.nl/10k .