Venture Centre

WasteBase ontvangt HvA Launch Grant

Creatieve oplossing voor reststromen

16 sep 2022 14:29 | Ondernemerschap

Studenten Romaike Slikker en Ramon de Iongh ontwikkelden binnen het 10K programma van het HvA Venture Centre een innovatieve oplossing voor hergebruik van materialen. Met de toekenning van een HvA Launch Grant kunnen zij hun idee uitwerken tot een prototype.

“We gaan een marktplaats starten waar producenten uit de Nederlandse industrie hun reststromen kunnen aanbieden aan studentontwerpers en starters. We willen deze partijen bij elkaar brengen in ons platform WasteBase en zo bijdragen aan een lager gebruik van nieuwe grondstoffen”, vertelt Romaike.

Er zijn veel verschillende reststromen uit de industrie die potentie hebben om hergebruikt te worden, maar nu bij het restafval terechtkomen. Het is vaak te duur om de reststromen terug te brengen in de eigen productielijn. Romaike: “Dat is zuur voor de producent, want ze moeten betalen voor de afvoer van restafval en zonde van het materiaal dat opnieuw tot een product verwerkt zou kunnen worden. We hopen met WasteBase te bereiken dat jonge ontwerpers op een goedkopere manier aan duurzame materialen kunnen komen en dat het restafval van producenten wordt gereduceerd.”

Doorontwikkelen met de HVA Launch Grant

De HvA Launch Grant is bedoeld voor HvA studenten met een creatieve oplossing of duurzame innovatie. Zij kunnen een bedrag van maximaal 5.000 euro aanvragen voor de ontwikkeling van een prototype of proof of concept. Zo kunnen zij inzicht krijgen in de haalbaarheid en impact van hun idee.

De aanvraag van WasteBase is ondersteund vanuit de lectoraten Entrepreneurship en Circulair Ontwerpen en Ondernemen .

Meer weten?

Neem contact op met het HvA Venture Centre