Venture Centre

Take-off hbo voor MEGOSU

Toekenning SIA subsidie

16 sep 2022 14:59 | Ondernemerschap

Megosu.com is een online community voor productontwerpers. Van een bescheiden community is het platform in korte tijd uitgegroeid tot de grootste online community voor designers. De mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het platform kunnen met deze subsidie worden onderzocht.

Megosu-oprichters Max Hochstenbach en Guido Lok zagen dat veel studentprojecten die ontstaan tijdens de opleiding Product Design bij de Hogeschool van Amsterdam, na de studie stil kwamen te liggen. Vele uren werk en goede ideeën bleven hierdoor onzichtbaar voor de buitenwereld. Zo ontstond het idee voor de online community Megosu. Max: "We hebben momenteel meer dan 400.000 creatieve volgers die hun ideeën met de wereld willen delen.”

Database voor nieuwe producten

"Op het gebied van productontwerp bestaat een tweezijdig probleem”, legt Max uit. “Productontwerpers hebben vaak een beperkt netwerk waardoor het moeilijk is hun product op de markt te brengen. Aan de andere kant is het voor bedrijven cruciaal om relevant te blijven: zij moeten continue nieuwe producten op de markt brengen. Met Megosu proberen wij deze werelden samen te brengen. Hoe mooi zou het zijn als internationale samenwerkingen tot stand worden gebracht via ons platform.”

Vervolgonderzoek

Max: "Via vervolgonderzoek willen we te weten komen hoe we met Megosu nog meer waarde voor bedrijven kunnen creëren. We gaan verschillende scenario's voor het zoeken naar nieuwe producten toetsen bij 30 bedrijven. Zo willen we te weten komen welke extra elementen we in ons platform kunnen opnemen en met deze kennis ons huidige prototype verder uitbouwen.”

Maak kennis met Megosu

Megosu is opgericht door Max Hochstenbach en Guido Lok. Het team achter Megosu is het afgelopen jaar uitgegroeid tot 5 personen. Max en Guido staan altijd open voor een kop koffie met design-liefhebbers, mail Max: max@megosu.com .

Achtergrondinfo

Megosu is gestart als project van het 10K Incubator programma van het HvA Venture Centre. De projectaanvraag wordt ondersteund vanuit het Lectoraat Entrepreneurship.
Lees ook SIA Take off class van start