Venture Centre

Schaakworkshop voor startups

7 feb 2022 08:00

Afgelopen week organiseerde het HvA Venture Centre een workshop ‘Schaken voor Startups’. In de week na het ‘Wimbledon van de schaaksport’ in Wijk aan Zee kwam David van Kerkhof (meervoudig Nederlands jeugdkampioen en momenteel in de 100 van Nederland) een workshop geven waarin hij studentondernemers meenam in de lessen die het schaakspel hen als ondernemers heeft te bieden.

Waarom een schaakworkshop?

Bij schaken is het net als bij ondernemerschap belangrijk dat je jouw inzichten gebruikt om verschillende strategieën mee vorm te geven. Je hebt te maken met complexe situaties en met andere spelers waarop je moet anticiperen en inspelen. In beide gevallen is het doel dan ook tijdig bij te sturen, en de juiste aanpassingen te maken die het verloop van het spel kunnen bepalen.

Deze beschrijvingen komen niet uit een boek over schaakgrootmeesters, maar in plaats daarvan is het onderdeel van de uitwerking van de competentie ‘visie’ zoals geformuleerd in de Entrecomp – het Europese competentieprofiel voor ondernemerschap.

Juist deze overeenkomsten maken dat schaken een goede training is om als founder je strategische denkvermogen verder te ontwikkelen.

De schaakworkshop van David van Kerkhof

Met de workshop van David van Kerkhof op 2 februari konden de deelnemende studentondernemers ervaren dat zowel met schaken de opties talrijk zijn en dat alle elke nieuwe zet zorgt voor een nieuwe situatie. Je hebt daarbij als schaker controle over je eigen zetten, maar niet over jouw tegenstander. Dit zorgt elke keer voor een nieuwe situatie, net zoals bij een startup je uiteraard in control bent van je eigen strategie, maar de externe omgeving – de markt en je concurrenten – continu in beweging zijn.

Een tweede aspect dat door David werd toegelicht is dat het soort speler dat je bent. Zo zijn er spelers die snel een zet doen en dan de nieuwe situatie gaan beoordelen en spelers die eerste vele opties afwegen. Beide hebben een andere uitdaging, want te snel handelen brengt het risico met zich mee dat niet alle consequenties in kaart zijn gebracht, maar te veel nadenken betekent dat je wellicht te veel tijd verliest. Ook dit is uiteraard een herkenbare situatie voor founders.

Tot slot werden de deelnemers uitgedaagd om na te denken over welke state-of-mind zij hadden op het moment dat ze aan het spelen waren. Een focus op het eindresultaat – winnen of verliezen – of zelfs wat de consequenties van winnen of verliezen zou zijn, zoals meer of minder aanzien van je omgeving. Het kan zorgen dat je niet voldoende aandacht geeft aan het formuleren en analyseren van de verschillende scenarios en vervolgens komt tot verschillende opties voor wat te doen.

Dit is een waardevolle les voor founders, want hoewel uiteraard de motivatie is om impact te maken met je startup, kan een te grote focus hierop ervoor zorgen dat je als founder niet voldoende aandacht geeft aan het stap voor stap valideren van je hypotheses.

HvA Venture Centre

Ben jij een HvA student en benieuwd naar hoe jij jouw startup of eigen ondernemende vaardigheden kan ontwikkelen? Kijk dan op onze website of kom langs (om een potje te schaken) bij het HvA Venture Centre op de business campus.

Wist je bijvoorbeeld dat je jezelf nog kan inschrijven voor de 10K incubator om in 20 weken van je idee een startup te maken?