Venture Centre

Venturing with Unrobe

Venturing with is de maandelijkse talkshow waar ondernemers over hun ondernemersavontuur vertellen
Gepost op: 3 mei 2019 | Ondernemerschap

Op 18 april 2019 mochten wij Daan Ubachs ontvangen, founder van Unrobe. Sinds de oprichting in 2017 heeft het bedrijf grote stappen gemaakt. Daan kwam vertellen over zijn duurzame onderneming en zijn reis als ondernemer.

Na jarenlang in de mode-industrie te hebben gewerkt voor diverse grote merken, besloot Daan dat het tijd was voor een verandering in de mode-industrie: “dressing people by undressing the industry”. Voor Unrobe betekent die verandering: dingen anders doen, of, zoals zij het letterlijk zeggen, "de mode-industrie uitkleden". Dit betekent duurzaamheid centraal stellen in alles wat ze doen, inclusief het gebruik van alleen biologisch katoen (GOTS-gecertificeerd) en gerecyclede nylon, produceren van goederen in premium fabrieken en volledig transparant zijn in hun productieproces en prijssamenstelling. Naast de gunstige omstandigheden die deze acties hebben op de werknemers van Unrobe, helpen ze ook de planeet te beschermen: ongeveer 2,700 liter water wordt gebruikt om een ​​gemiddeld t-shirt te produceren, maar Unrobe t-shirts gebruiken slechts om en nabij 200 liter.

"Ik was een inkoopmanager en ik ging elke maand naar Azië. We produceerden in Indonesië, China en India. Ik zag daar veel goede dingen maar ook een paar dingen die verbeterd moesten worden.” Daan wilde zichzelf blijven uitdagen en zegde zijn vertrouwde baan op, waarna hij werd gevraagd om voor een van de kledingproducenten te werken in Jakarta. Hij ging op het aanbod in en vertrok naar Indonesië. Het was tijdens het leven en werken in Indonesië dat het idee voor een direct-to-consumer brand was ontstaan omdat de grote merken voor wie de producent waarvoor Daan werkte kleding maakte, maar zo goedkoop mogelijke productie kosten wilden hebben. Als dit niet het geval was zouden deze merken naar een ander land of een andere producent gaan om de kleding te laten produceren. “Er waren zoveel mensen die moesten verdienen aan het ene kledingstuk dat gemaakt werd en voor 80 euro in de winkel lag, dat de armste mensen aan het einde van de keten in Azië er niks aan verdienden.” En zo was het idee van Unrobe ontstaan. “De naam volgde later, maar het idee was er” zegt Daan.

Unrobe maakt duurzaamheid tot het hart van alles wat het doet. Na zijn terugkeer in Nederland had Daan genoeg geld opgehaald om Unrobe te lanceren via een Kickstarter-campagne. Om genoeg publiciteit te generen zonder hier veel geld voor te betalen, organiseerde hij een opvallende marketingstunt tijdens de Amsterdam Fashion Week. "We willen de industrie bevrijden van zijn slechte gewoonten, dus schreven we alle voorbeelden van die slechte gewoontes, zoals vervuiling en afval, op t-shirts en regelden we een model om alle t-shirts uit te trekken. Dat genereerde wat buzz rondom het merk." Dit was niet ongezien gebleven want Unrobe heeft de Vedis Innovatie Retail Award gewonnen in 2018. Zoals Daan zegt: “Hard work pays off.”

Nadat de financiering binnen was, bracht Unrobe hun eerste collectie uit. Daan slaagde erin om veel minder dan de duurzaam geproduceerde kleding van traditionele merken in rekening te brengen door de tussenpersonen uit te schakelen. Zoals Daan zelf zegt: “waaronder de winkelier, agenten en importeurs. Dat stelt ons in staat gemiddeld ongeveer 50 procent minder te belasten dan traditionele merken," legt hij uit, "en de klant kan de kosten van onze materialen duidelijk zien, maar ook de kosten om de kleding te maken en te verzenden. Transparantie is ontzettend belangrijk. Onze fabrieken hebben een maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid waarbij overuren uitbetaald worden, er een maximum zit aan het kunnen maken van overuren en andere initiatieven", legt Daan uit. "Elk kledingstuk heeft ook een QR-code die de klant informatie geeft over de prijs, de fabriek waar het is gemaakt en wie het heeft gemaakt. Er hangt een fijne sfeer in onze fabrieken en ik zie nog steeds dezelfde gezichten, wat ik denk dat juist belangrijk is, want het betekent dat ze bij ons nog steeds gelukkig zijn. Ook zijn de lonen marktconform."

Unrobe heeft nu meerdere collecties uitgebracht en heeft ook samenwerkingsverbanden ontwikkeld voor merchandise met verschillende bedrijven en festivals in Amsterdam, waaronder Dopper, Gemeente Amsterdam, Heineken, DGTL Festival en Amsterdam Open Air Festival. “Samenwerkingen vinden we heel belangrijk voor ons bedrijfsmodel”, zegt Daan.

Wat kunnen we nog van Daan verwachten? “Ik zou graag willen investeren in nieuwe technologieën om stoffen te maken en ik zou graag een tweedehandswinkel willen hebben. Ik wil nog zoveel doen. Duurzaamheid is erg complex, er zijn nog zoveel dingen te doen. Ik verkoop duurzame kleding, maar eerlijk gezegd, is het nog beter om helemaal geen kleding te kopen. En dat laat zien hoe moeilijk het is, er zijn meerdere manieren om het probleem te benaderen.”

Of Daan nog tips heeft voor mensen die graag ondernemer willen worden? “Ja zeker, lees een heleboel artikelen en probeer te voorspellen waar de markt heen gaat. Het gaat zo snel tegenwoordig. Niet terug kijken maar gewoon doen. Je leert door het te doen. Als je een goed idee hebt kijk wat er al bestaat op internet, geef het tijd om het idee te laten groeien, probeer en begin”.