Centre of Expertise Urban Vitality

Denktank MDMA beleid

Verslag

In Nederland is ecstasy (MDMA, 3,4-methyleendioxy-methamfetamine) met ongeveer 370.000 gebruikers in het afgelopen jaar een veel gebruikte drug. Nederland is ook een belangrijk exportland van MDMA. Criminelen produceren MDMA en verspreiden het vanuit Nederland over de rest van Europa, Azië en Australia. De illegale productie en verkoop van ecstasy leidde in de afgelopen decennia tot een toename in criminele activiteit. Hoewel de risico’s van afhankelijkheid en schade voor de gezondheid relatief laag zijn, is MDMA in dezelfde klasse (Lijst I van de Opiumwet) ondergebracht als amfetamine, cocaïne en heroïne (harddrugs). Deze ongefundeerde classificatie van MDMA als harddrug en de toegenomen criminaliteit rondom de productie van en handel in MDMA waren aanleiding om alternatieven voor het huidige Nederlandse MDMA-beleid te ontwikkelen en de effecten daarvan te analyseren.

Referentie van Amsterdam , J., van Bakkum , F., Nabben, T., & Peters, G.-J. Y. (2020). Ontwikkeling van een rationeel nationaal MDMA-beleid met behulp van multi-decision multi-criterion decision analyse: Denktank MDMA beleid. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 3 november 2020

Publicatiedatum