Centre of Expertise Urban Vitality

Kwalitatieve post GETZ MOOC Studie

Project

Mannen bekleden meer management- en leiderschapsposities in de sportsector dan vrouwen. Daarom ontwikkelde de Hogeschool van Amsterdam samen met een aantal Europese universiteiten en sportorganisaties de GETZ Massive Open Online Course (MOOC). Het doel van deze MOOC: het aanpakken van sekseongelijkheid in management- en leiderschapsposities in de sport. Sinds 2018 volgden bijna 500 deelnemers uit verschillende landen de GETZ MOOC. Dit projectteam onderzoekt hoe deelnemers de cursus ervaren en of zij naderhand weten hoe ze sekseongelijkheid in de sport moeten aanpakken.

GETZ project HvA

Deelnemers aan de MOOC kunnen na afloop feedback geven via een online enquête. Dit projectteam interviewt de cursisten over drie thema’s:

  • Sekseongelijkheid in de sport in het land van herkomst.
  • Leren door middel van een MOOC.
  • Het veranderen van iemands gedragsintentie ten aanzien van sekseongelijkheid.

Doelen

  • Meer inzicht verkrijgen in de beleving van deelnemers aan de MOOC.
  • Verhelderen of cursisten na afloop in staat zijn om iets aan sekseongelijkheid in de sportsector te doen.

Bovenstaande doelstellingen dekken meteen de maatschappelijke relevantie van het onderzoek. De Europese Unie financiert de GETZ MOOC. Daarom is het belangrijk om cursisten over hun beleving te spreken om de EU-uitgaven te verantwoorden.

Daarnaast heeft dit onderzoek een wetenschappelijke relevantie. Online leren steeds wordt steeds populairder. Het is echter voor verschillende aandachtsgebieden nog onduidelijk of MOOCs kunnen dienen als middel voor gedragsverandering (Broadbent and Poon, 2015; Robertshaw and Kotera, 2019).

Methode

Kwalitatief onderzoek aan de hand van semi-gestructureerde interviews. Onderzoekers van de deelnemende universiteiten nemen de interviews af bij de cursisten van de MOOC.

Verwachte resultaten

  • Een presentatie van voorlopige resultaten op de WISE/ GETZ Conferentie in april 2021.
  • Een publicatie van de uitkomsten in de maanden daarna.

Bijdrage onderwijs

  • Studenten van Sportkunde – leerroute Sport, Management en Ondernemen en Sport Studies -track International Sports, Management and Business kunnen de GETZ MOOC gratis volgen voor een vrij studiepunt.
  • Docenten van Sportkunde en Sport Studies kunnen materiaal uit de GETZ MOOC opnemen in hun lesplan.

Bijdrage onderzoek

  • Dit project leidt tot meer begrip over het resultaat van een Massive Open Online Course in het onderwijs.

Bijdrage praktijk

  • Het projectteam deelt de kennis uit dit onderzoek met het werkveld tijdens een wetenschappelijke conferentie en in een publicatie.

Externe partners

  • University of Worcester
  • Molde University College
  • Vrije Universiteit Brussel
  • Swedish Sports Confederation
  • European University Sports Association
  • Croatian Olympic Committee
Gepubliceerd door  Urban Vitality 4 juni 2021

Project Info

Startdatum 01 okt 2020
Einddatum 30 jun 2021

Contact