Centre of Expertise Urban Vitality

'Mag ik hem even aanraken?'

Robots helpen ouderen Amstelhuis

2 jun 2022 16:42 | Urban Vitality

Afgelopen maandag was een bijzondere dag voor de bewoners van het Amstelhuis, het wooncentrum voor senioren aan de Amstel. Ze kregen 3 robots op bezoek. En natuurlijk de groep studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) die de robots heeft ontwikkeld.

Eerstejaars studenten van de opleiding HBO-ICT Technische Informatica aan de HvA zijn de afgelopen maanden bezig geweest met het ontwikkelen van een toepassing waarin een robot centraal stond. Eén opdrachtgever voor 3 teams (totaal ongeveer 13 studenten) is het Amstelhuis, een wooncentrum en sociëteit voor 70+ in hartje Amsterdam. De robot heeft als doel om de bewoners te entertainen en/of te activeren om iets te gaan doen. Zo heeft één team zich beziggehouden met communicatie met (klein)kinderen, en een ander team wil bewoners motiveren om samen meer te bewegen.

Robot in Amstelhuis

Bewegen met de robot

Op maandag 30 mei gingen deze studenten dus voor het eerst hun ontwikkelde product voor een kennismaking naar de bewoners in het Amstelhuis. Daarvoor namen zij 3 robots mee; 2 NAO’s (kleinere knuffelbare robots) en 1 Pepper (stuk groter met een tablet). Ze toverden voorzichtige glimlachjes op de gezichten. Licht nieuwsgierig waren de aanwezige ouderen naar dat wat mogelijk de toekomst gaat zijn met deze blikken mannetjes. Eén robot zette een aantal ouderen in beweging. En hier en daar waren er zelfs voorzichtige, speelse aanrakingen tussen robot en mens. De studenten gaan nu verder met de resultaten van deze oefensessie, om de robots verder te gaan programmeren.

Het Amstelhuis is een Living Lab van de HvA; een plek waar bewoners, studenten en onderzoekers samenwerken aan ontwikkelingen op het gebied van beweging, voeding en zorgvraagstukken.