Centre of Expertise Urban Vitality

Bijdrage onderzoek EURO 2020 meer dan studiepunten

21 mrt 2022 16:53 | Urban Vitality

Als student meewerken aan onderzoek. Wat levert dat op? Enkel studiepunten? Of meer? Afgelopen zomer werkten Biem Blok (20), Vera Herok (21) en Ezra Sieffers (23) mee aan onderzoek EURO 2020. Vanuit onderzoeksthema Sport, Presteren en Management van het Centre of Expertise Urban Vitality (CoE UV) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werd - in opdracht van de gemeente Amsterdam en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB)- onderzoek gedaan naar de invloed van het UEFA Europees Kampioenschap (EK) Voetbal 2020 op Amsterdammers, vrijwilligers, wedstrijdbezoekers en kinderen. De drie vertellen over hun ervaringen.

Biem Blok, derdejaars Sportkunde – leerroute Sport, Management en Ondernemen loopt fulltime stage bij AJAX. Hij kent Ezra Sieffers uit het Honours Programma van hun opleiding. Sieffers is derdejaars student én sociaal ondernemer. Hij begeleidt jongeren met autisme en adviseert binnen kennisnetwerken rondom jongeren en schooluitval. Vera Herok is vierdejaars student Sport Studies – leerroute International Sports, Management and Business - en loop stage bij het campagneteam van House of Sports, een sportmarketingbureau. De drie werkten mee aan het kwantitatieve onderzoek van EURO 2020.

Praktische onderzoekservaring

Herok hielp docent-onderzoeker Paul Huiszoon met het vertalen van documenten toen hij haar vroeg de afname van een serie onderzoeks-enquêtes te coördineren. ‘Een mooie kans om praktische onderzoekservaring op te doen. We brachten een groep studenten bijeen, die de interviews wilden afnemen. Daarna nam ik de organisatie op me. Waar en op welk tijdstip verzamelen we? In deze delen rondom de ArenA mag je wel of niet interviewen. Wie heeft welke iPad in gebruik? Ik informeerde iedereen en studenten konden bij mij terecht met vragen. Tijdens de interviewsessies hield ik bij hoelang de interviews duurden, hoeveel respons er was en of de verdeling klopte, bijvoorbeeld in de aantallen Nederlanders en buitenlanders.’

Vera Herok


Controleren en aanpassen

Sieffers had eerder samengewerkt met docent-onderzoeker Paul Huiszoon rondom de verwerking van statistische onderzoeksgegevens voor de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB). ‘Tijdens dit onderzoek categoriseerde ik alle statistische data. Wanneer er enquêtes zijn uitgevoerd, staat alle data in een systeem genaamd Qualtrics. Van daaruit zet je je data in een data-analysesysteem, in ons geval SPSS6. De data die je overzet, is nog niet helemaal zuiver. En groot deel ervan moet je handmatig controleren en aanpassen. Op bepaalde dagen waren er bijvoorbeeld wedstrijden van het Nederlands Elftal. In de ruim 1000 enquêtes stonden alleen data. Ik moest er handmatig bijzetten om welke wedstrijden het ging. Ik heb vervolgens een aantal data-analyses uitgevoerd, bijvoorbeeld de relatie tussen geslacht en tevredenheid. Naderhand hield ik me bezig met de opmaak van het onderzoeksrapport.’

Ezra Sieffers

Conclusies uit cijfers

Blok werd door Sieffers bij het onderzoek betrokken. ‘Ik zocht naar een praktijkervaring om mijn studie te ondersteunen én wilde beter worden in statistiek. Na deze opleiding wil ik verder studeren aan de universiteit. Daar heb ik een goede kennis van statistiek voor nodig. Ik wilde leren welke conclusies je kunt trekken uit cijfers. Aanvankelijk begreep ik weinig van SPSS6, maar gaandeweg – met een beetje hulp van Ezra - werd ik er beter in. Uiteindelijk begreep ik hoe het programma werkte en maakte ik diverse analyses. Vervolgens kwam er nog een uitdaging bovenop: ik mocht een aantal conclusies schrijven voor het onderzoeksrapport. Academisch schrijven had ik niet eerder gedaan. Alles wat je neerzet, moet tot op de letter kloppen. Daar gingen wel een paar feedback-rondes van onze docent overheen. Maar nu heb ik het in mijn vingers.’



Schoolse eraf

Voor Herok was het bijzonder om in en rondom het stadion aanwezig te zijn na een periode van strenge lockdowns. ‘Het mocht weer. De studenten hadden er zin in, het weer was lekker en bezoekers waren enthousiast. Iedereen was blij. Van nature neem ik niet zo snel de leiding. Ik sta niet graag voor een groep. Dat moest ik nu wel doen. Toen ik mij aanmeldde voor een stage bij House of Sports was deze ervaring een belangrijk pluspunt op mijn cv.’

Ze raden het hun collega-studenten dan ook aan om mee te werken aan onderzoek. Sieffers: ‘Op school leer je statistiek in een veilige omgeving. Data komt op de juiste manier binnen, je hoeft nauwelijks iets te controleren. Daarna voer je je analyses uit en krijg je een cijfer voor een bepaald vak. Je wordt aan je hand meegenomen. Wat ik hier deed, gaat aan dat proces vooraf. Er is geen handboek voor. Je moet reageren op wat je aangeleverd krijgt. Daarnaast was de vormgeving van het rapport een mooie, nieuwe ervaring voor me.’

Voor Blok was vooral het zelfstandig leren kennen van SPSS6 belangrijk. ‘Daarnaast was deelnemen aan een marktonderzoek heel interessant. Natuurlijk heb ik er les over gehad. De praktijk is toch anders. Je moet continu met je docent en de opdrachtgever afstemmen of je de juiste koers vaart. Je wordt behandeld als professional. Het schoolse is eraf.’