Centre of Expertise Urban Vitality

Geen onderzoek óver maar mét vmbo’ers en professionals

8 nov 2021 11:09 | Urban Vitality

Wat krijg je als je vmbo’ers, onderzoekers, vakleerkrachten Lichamelijke Opvoeding, buurtsportcoaches, sociaal en bewegingswetenschappers samen een week op de hei zet om na te denken over het beïnvloeden van het beweeggedrag van vmbo’ers tijdens en na schooltijd? Chaos. Én…verbinding, een gedeelde passie en een gezamenlijk doel!

Nicky Nibbeling

Docent-onderzoeker Nicky Nibbeling nam namens het lectoraat Bewegen in en om School van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) deel aan een heisessie die het ZonMw georganiseerde. “Een sandpit wordt het genoemd, een nieuwe vorm om tot innovatief en interdisciplinair onderzoek te komen. Normaal gesproken dienen onderzoekers zelf voorstellen in, maar in de sandpit ontmoeten de onderzoekers gelijk al de doelgroep en professionals uit de praktijk. Er vindt heel veel creatieve uitwisseling plaats en vervolgens is het de bedoeling dat er een gezamenlijk plan uitrolt.”

Op de hei

Nicky zat samen met 25 mensen een hele week, zonder verdere afleiding, op de Veluwe, waarvan de eerste twee dagen ook 8 vmbo’ers. “Totaal verschillende mensen, uit Groningen, Zeeland, Den Haag en Amsterdam. Uit de praktijk, de wetenschap en dus leerlingen van vmbo’s. Waanzinnig interessant om vanuit zoveel verschillende invalshoeken een lerend netwerk te vormen dat bewegen wil stimuleren op en rond vmbo-scholen. En ook om van vmbo’ers zelf te horen waardoor ze ‘aan’ gaan of juist niet.”

Van wrijving krijg je glans

Het werd in die week gelijk al een bijzonder samenwerkingsgroep. “Het was hectisch, het was verkennen, er was wrijving en eigenlijk viel het kwartje pas op vrijdag toen we naar de resultaten uit de hele week gingen kijken. We presenteerden, in grote lijnen, een onderzoeksprogramma, waarop de beoordelingscommissie feedback heeft gegeven. En toen zagen we; wauw, we hebben dezelfde passie en bereidheid om er gezamenlijk mee aan de slag te gaan!”

Beide benen op de grond

De leerlilngen lieten zien wat hen beweegt: “Zij gingen aan de slag met vragen als ‘waarom beweeg je wel of niet?’ ‘hoe ziet jouw ideale dag eruit in 2030?’ en zij maakten zelf filmpjes om dit alles te visualiseren.’ Eén moment blijft Nicky zeker bij: “Er was een moment waarop wij als onderzoekers veel te abstract met elkaar aan het discussiëren waren. Toen legden de buurtsportcoaches het even stil en gingen ze een situatie naspelen waarin een jongere iets niet wil en wat voor effect bepaald gedrag op hen heeft. Dat bracht ons gelijk weer met beide benen op de grond.”

Voorstel indienen

De groep werkt tot half januari aan een onderzoeksvoorstel voor een driejarig project waarvoor een subsidie van 1,4 miljoen beschikbaar is. “Het is complex hoor, met zoveel partners, maar na de vliegende start op de Veluwe heb ik er alle vertrouwen in!”

Binnen het lectoraat Bewegen in en om School werkt Nicky ook aan twee andere onderzoeksprojecten gericht op het beweeggedrag van vmbo’ers: