Centre of Expertise Urban Vitality

HvA-studenten leren kinderen gezond koken

Slotermeer-West wordt Masterchef Junior 2021

20 sep 2021 10:36

50 minuten hadden de zes kookteams van elk vier kinderen, op woensdag 7 juli, om een gezond diner klaar te stomen voor een driekoppige jury. Een verbindend project van de Stichting VoorUit, waaraan bewoners, studenten Voeding en Diëtetiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en lokale organisaties meewerkten. Aan het einde van de dag werd de Masterchef junior 2021 gekozen: Team Slotermeer-West won met heerlijke samosa’s met een yoghurtdip!

Bewust koken, bewust eten

HvA-docent en jurylid Freek Morren: “De kookclubs passen binnen het thema eten, drinken en bevorderen van gezondheid bij de doelgroep; basisschoolkinderen in Amsterdamse wijken. Het heeft tot doel om kinderen bekend te laten raken met verschillende smaken en gezond leren koken. De kinderen delen hun familierecepten in de kookclub, begeleid door HvA-studenten Voeding en Diëtetiek. De recepten zijn vervolgens langs de ‘gezonde voedingsnorm’ gelegd en gezonder gemaakt waar mogelijk.”

samosa's

De winnende samosa's met yoghurtdip

koken

Aan de slag!

Van gevulde rijstbladeren, volkorenpasta tot samosa’s

“Op de dag zelf waren de teams heel serieus bezig met de planning en de taakverdeling, ze trokken onderling flink ten strijde,” vertelt Freek. “We zagen hoe netjes ze werkten, elk team aan een eigen keukenblokje. Gespannen ook, over de smaak van hun gerecht. We proefden een heerlijke Italiaanse pasta en gevulde wijnbladeren. Het meest onder de indruk waren we van samosa’s met een yoghurtdip, gemaakt door het kookteam uit Slotermeer-West, dus zij nemen de grootste eer mee naar huis.”

proeven

De jury proeft aandachtig de zes gerechten

Gezonde voeding in de wijk

Masterchef Junior is een evenement van de gezamenlijke wijken van VoorUit in samenwerking met de HvA. De belangrijkste doelen zijn: verbinden, verschillende eetculturen delen, leren wat gezond koken is. In elke wijk zijn kookclubs actief voor basisschoolkinderen, aangestuurd door eerstejaars studenten Voeding en Diëtetiek. Deze opleiding bevindt zich in Amsterdam Nieuw-West en ziet een belangrijke rol voor studenten weggelegd op het gebied van gezondheid en voeding in de wijk. Aan het Masterchef-event namen dit keer de wijken Slotervaart, Slotermeer-Oost, Slotermeer-West, Molenwijk (Noord), Poelenburg en Peldersveld (Zaandam) deel. Het vond plaats in de Peter Pan Kookstudio aan de Hemweg.

Rijke Amsterdamse eetcultuur

Stichting VoorUit verbindt wijken in Amsterdam en omstreken. De verschillende activiteiten, zoals de kookclubs en ook gezamenlijk een gezond kookboek maken, brengt verschillende wijken én familierecepten samen. Freek: “Het project representeert de rijke eetcultuur in Amsterdam en draagt bij aan een bewuste en gezonde voedselomgeving. Mooi werk van VoorUit en fantastisch leuk dat onze studenten zich vanuit hun kennis verbinden met bewoners van Amsterdam. Dit studiejaar gaat er zeker weer een groep eerstejaars met kookteams aan de slag om gezond te leren koken!”

groep

Alle vrolijke deelnemers uit de stad