Centre of Expertise Urban Vitality

Efficiënt studeren met T4X

10 mei 2021 11:19 | Urban Vitality

Ze speelt vanaf haar derde jaar viool. Concertvioliste Coraline Groen (25) oefent dag in dag uit op haar instrument voor concerten en optredens. Op de Academie van het Concertgebouworkest kwam ze in aanraking met de oefenmethode Training for Excellence (T4X), ontwikkeld door het lectoraat Leren en Presteren in de Sport van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De methode helpt haar in drukke periodes haar studiesessies zo efficiënt mogelijk in te delen.

‘Als tweejarige schijn ik bij het zien van een viool geroepen te hebben: ‘Dat wil ik ook!’, lacht Groen. ‘Een jaar later brachten mijn ouders me naar vioolles. Ik was echt niet meteen een ster-leerling, hoor. Ik deed er geloof ik een jaar over om Kortjakje te leren.’ In 2019 behaalt ze haar masterdiploma bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens haar opleiding verovert ze al een plek op de Academie van het Concertgebouworkest in Amsterdam. Na haar afstuderen mag ze als tweede violiste aan de slag bij het Koninklijk Concertgebouworkest. ‘Muziek maken, is verhalen vertellen. Mijn viool is mijn spreekbuis. De klank ervan is enorm veelzijdig en ligt dicht bij mijn hart.’

Goede oefening

Tijdens haar orkestseizoen aan de Academie van het Concertgebouworkest komt Groen in aanraking met de oefenmethode T4X. ‘Zo’n seizoen is immens druk. Je speelt mee met orkestproducties en wordt begeleid door leden van het orkest. Daarnaast volg je diverse workshops en trainingen én speel je kamermuziekconcerten op diverse locaties. Na een aantal maanden kwam er een vacature vrij voor een tweede violiste in het orkest. Ik deed auditie met het idee – heel naïef misschien – dat dit een goede oefening voor me zou zijn.’

Coraline Groen violist concertgebouw T4X

Haar auditie bereidt ze tot in de puntjes voor met haar mental coach. ‘We gebruikten onder meer één van de methodes, die ik ook tegenkwam bij T4X: visualiseren. Ik oefende mijn stukken met mijn ogen dicht, zonder instrument. Daarnaast doorliep ik de gehele auditiedag in mijn hoofd. Vanaf het moment dat ik opstond, mij aankleedde en de trein nam, tot het daadwerkelijke moment.’ Visualiseren werkt, weet Groen. ‘Wanneer je tijdens een oefensessie niet helemaal geconcentreerd bent, leer je jezelf mogelijk slechte gewoonten aan. Door visualisaties kun je jezelf een muziekstuk aanleren, zonder dat je je instrument ook maar aanraakt.’

Weloverwogen trainen

De oefenmethode T4X helpt Groen om haar studiesessies weloverwogen en gestructureerd in te delen. ‘Richting mijn auditie had ik het heel druk. Een van de studenten van de HvA hielp me om gericht met de oefenmethode aan de slag te gaan. Ik was de manier – 20 minuten oefenen, 5 minuten pauzeren en daarna weer 20 minuten oefenen – wel eerder tegengekomen tijdens mijn studie. Nu vielen echter de kwartjes. De manier van oefenen, zorgde ervoor dat ik tijdens het spelen compleet gefocust was. Tijdens de pauzes was ik even helemaal afgeleid, waardoor ik weer fris verder kon met een ander onderdeel. Zo oefende ik eerst bijvoorbeeld een stuk van Bach en daarna een moderne partituur. De methode hielp me afbakenen en grenzen stellen. Eerder kon ik nog wel eens eindeloos oefenen. Muziek is nooit af en ik ben heel kritisch. Toch is het soms beter een stuk de volgende dag weer op te pakken. Het moet soms even rijpen.’

Een oefening van T4X die Groen zich goed herinnert, is trainen op een plateau met een bal eronder. ‘Het verhoogt de druk op je prestatie en zorgt ervoor dat je heel stevig met beide benen op de grond staat. Een goede oefening voor muzikanten die nog wel eens de neiging hebben om te ‘dansen’ op hun eigen muziek.’

Troost, steun en genezing

Tijdens haar opleiding en de eerste periode daarna werkte Groen veel met T4X. ‘Wanneer ik heel druk ben en mijn tijd schaars is, val ik er graag op terug. Het helpt me om heel gericht te oefenen. Wanneer ik meer ruimte heb, oefen ik vrijer en minder gericht. Tijdens de eerste lockdown, afgelopen jaar, mocht ik opeens niets meer als muzikant. Van hollen naar plotseling stilstaan. Door mijn vaste contract hebt ik natuurlijk een luxepositie. Daarbij kon niemand meer iets. Alle druk viel weg. Ik heb voor het eerst in mijn leven mijn viool twee maanden niet aangeraakt. Heel ontspannen, maar dan moet je vervolgens wel weer even inkomen.’

Toch mist ze het ‘gewone’ concertleven en optreden voor publiek. ‘Ik werk veel mee aan opnames. Maar dat haalt het niet bij optredens. Onlangs speelden we tijdens een testevenement voor 450 mensen. Met publiek spelen, is een compleet andere ervaring. Er ontplofte een energie die al maanden sluimerde. Magisch.’ Om zichzelf gemotiveerd te houden, oefent Groen nu voor optredens met het VU-Orkest komende zomer. ‘Wanneer het weer kan, wil ik mijn muziek meer naar de mensen brengen. Muziek verbindt, biedt troost, steun en genezing. En dat is zeker in deze tijd hard nodig.’