Centre of Expertise Urban Vitality

In een smeltkroes ontstaan de lekkerste gezonde recepten

16 apr 2021 13:48 | Urban Vitality

Met een prachtig, kleurrijk kookboek vol recepten uit de multiculturele keuken rondde Voeding en Diëtetiek studente Esmée de Rooij (25) haar stage af bij Stichting Re-Boost. Weer een prachtig verhaal uit het VIEW-project dat studenten van verschillende opleidingen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) verbindt met maatschappelijke organisaties en in Esmée’s geval ook met jongvolwassenen in Zuidoost.

Vierdejaars is ze en bijna klaar met haar opleiding Voeding en Diëtetiek, afstudeerrichting Health promotion. Via VIEW (Vitaliteit in de wijk) kwam ze in contact met de Stichting Re-Boost van oprichter Renata Boston (50): “Re-Boost zet zich in voor jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar die vastlopen in het leven of hun leven willen re-boosten op één of meerdere onderdelen. Dit doen we onder andere met het tweejarige programma Booster waarin deelnemers aan de slag gaan met hun competenties en vaardigheden, talentontwikkeling, persoonlijke coaching, groepsworkshops en praktische events. En we zijn online te volgen via ons Youtube kanaal.” Esmée: “Mijn stage had als doel ‘Gezondheidsbevordering onder de jongvolwassenen in Amsterdam Zuidoost’ en Renata had de grote wens dat mijn stage zou eindigen met een passend en concreet eindproduct.”

Esmée student Voeding en Diëtetiek HvA

Esmée

Multi-culti-kookboek

Voortvarend als ze is ging Esmée enthousiast aan de slag met haar opdracht. “Ik mocht workshops geven in het Boosterprogramma, superleuk! Ik heb eerst uitgebreid kennisgemaakt en heel veel met de jongeren uitgewisseld; er viel zoveel te leren over elkaar en onze culturele achtergronden. De deelnemers waren net zo oud als ik, maar we zaten in compleet andere levensfases. Sommige van hen hadden al kinderen, anderen een huis, weer een ander had een mooi diploma op zak.” Op dat gebied keek ze naar hen op: “Ik ben namelijk nog zoekende naar een baan en heb zelf nog geen eigen woning. Ik vind het knap dat zij dit op jonge leeftijd al voor elkaar hebben. Én ik heb van hen geleerd wat multiculturele gerechten zijn en wat een typerend gerecht is in hun eetcultuur. Deze informatie kon ik goed gebruiken voor mijn kookboek!”

Renata Boston - Re-Boost Amsterdam Zuidoost

Renate

De gezonde maaltijd

In september en oktober vorig jaar kon ze op locatie nog in kleine groepjes werken, dat bleek een fijne start van haar stage. “Ik heb eerst achterhaald wat ze eigenlijk over gezonde voeding weten en zij leerden mij dus van alles over specifieke ingrediënten uit andere culturen. Vervolgens mochten ze allemaal nadenken over een recept uit hun eigen keuken en die heb ik gescreend op de voorwaarden van een gezonde maaltijd (goede mix van groente, kool- en graanproducten, niet te veel zout en vet en het juiste aantal kilocalorieën). Zo kwamen we samen tot een multicultureel kookboek met 16 gezonde recepten.”

Profi!

“Ik kreeg veel meer dan ik had verwacht!” lacht Renata. “Niet alleen een heel professioneel kookboek. Esmée gaf zulke professionele gastlessen, heel stimulerend voor onze jongvolwassenen. Ze keken echt tegen haar op, Esmée is een heel stimulerend rolmodel. En ze is snel! Bijna nog sneller dan ik, en dat zegt wat, haha.” Esmée zegt zelf ook dat ze helemaal op haar plek zat: “Ik geef graag voorlichting over gezond leven en verzin graag interventies. Daarvoor kreeg ik volop de kans bij Re-Boost, ik werd er zo warm ontvangen. Het werken met andere jongvolwassenen vind ik echt tof.” Het project VIEW heeft haar de kracht van verbinding laten zien: “VIEW zorgt voor connecties tussen studenten en organisaties, allemaal met hun eigen expertise en achtergrond. Dat kan niet anders dan tot mooie dingen leiden!” Esmée doet momenteel haar laatste stage bij Ajax en dan is ze afgestudeerd. En haar kookboek kun je bestellen via de webshop van Re-boost. Eet smakelijk!

Project VIEW

Dit is het slotverhaal uit een reeks over VIEW. Dit project startte in september 2019 met een Comenius Senior Fellow; een beurs voor onderwijsinnovatie. Binnen de Kweekvijver Vitaliteit in de Wijk (VIEW) doen studenten in interdisciplinaire setting, samen met (kwetsbare) bewoners en organisaties, onderzoek naar kwesties gerelateerd aan gezondheid en vitaliteit in Amsterdam-Zuidoost. Studenten van onder andere Social work, Voeding en Diëtetiek, Interaction Engineering, Ergotherapie, Oefentherapie, minor Global Health en de minor Complexe Wijkzorg verbinden zich halfjaarlijks aan langlopende onderzoekslijnen in opdracht van partnerorganisaties. Elk semester kunnen andere opleidingen zich ook aansluiten.

Lees ook:

VIEW deel I - de kweekvijver met Pim: ‘Zuidoost heeft nu een gezicht voor mij’

VIEW deel II - de kweekvijver met Millo: ‘Ouderen ontmoeten om eenzaamheid tegen te gaan’

VIEW deel III - interdisciplinaire samenwerking: ‘Een cadeau voor Zuidoost en studenten’