Centre of Expertise Urban Vitality

Minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten

4 mrt 2021 16:30

Docent-onderzoeker Amely Verreijen is super blij: de aanvraag voor een 2-jarige postdoc naar ecologisch duurzame voeding is goedgekeurd! Ze gaat voor het lectoraat Voeding en Beweging van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoek doen naar ecologisch duurzame voeding met meer plantaardige eiwitten bij ouderen met obesitas en wat dit betekent voor hun spiergezondheid en algehele gezondheid.

Amely Verreijen HvA Voeding en Beweging

“Bij ons lectoraat doen we al veel onderzoek naar het effect van extra eiwitten - al of niet in combinatie met een trainingsprogramma - op de gezondheid van ouderen met en zonder obesitas en/of diabetes. De onderzoeken Vitamine, PROBE, MPS en WelPrex zijn daar goede voorbeelden van,” zo neemt Amely ons mee naar de aanleiding van haar nieuwe onderzoek. “Tot nu toe werkten we voornamelijk met dierlijke eiwitten. Eigenlijk weten we niet goed wat het effect is van meer plantaardige eiwitten op de spieren van ouderen, terwijl dit super relevant is om te weten!”

Klimaatdoelen van Parijs

Ze verwijst naar de klimaatdoelen van Parijs, waarbij Nederland zich heeft gecommitteerd aan een verschuiving van het gebruik van 60% dierlijke eiwitten en 40% plantaardig naar het omgekeerde over 10 jaar: 40% dierlijke eiwitten en 60% plantaardig. Het scheelt veel CO2 uitstoot, zoetwaterverbruik en landgebruik als we bijvoorbeeld meer peulvruchten, granen, noten en soja gaan eten in plaats van dierlijke producten zoals vlees, melk, kwark, kaas, etc.

Goede bouwstenen

Amely vertelt dat zij en haar collega’s vaak vragen krijgen van diëtisten over plantaardige voeding en hoe je dat verantwoord inzet in een voedingsadvies voor ouderen. “Het lijkt erop dat dierlijke eiwitten in vergelijking met plantaardige eiwitten de aanmaak van spiermassa meer stimuleren, omdat de verhouding van hun bouwstenen (aminozuren) meer matchen met onze behoefte. Maar misschien kan een combinatie van plantaardige eiwitten evengoed al die bouwstenen in de goede verhouding leveren en levert een meer plantaardige voeding ook voor een goede spiergezondheid.”

Positieve effecten

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een meer plantaardig voedingspatroon ook samenhangt met een lager risico op chronische ziekten, dus het zou ook gezonder kunnen zijn. “Met name bij ouderen met obesitas die gaan afvallen is het relevant om hier onderzoek naar te doen: tijdens het gewichtsverlies gaat er ook spiermassa verloren en dit wil je zoveel mogelijk beperken. Naast het effect op de spieren wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk gezondheidswinst, zodat mensen fitter oud kunnen worden.” Deze 2-jarige postdoc richt zich op de verduurzaming van de diëtetiek. En dat zou wel eens heel goed zou kunnen zijn voor de mens én de aarde.

De postdoc

“Binnen deze postdoc gaan we eerst kijken naar hoe we een zo passend mogelijk ecologisch duurzaam voedingsplan met meer plantaardige eiwitten voor ouderen kunnen ontwikkelen. Dat doen we samen met studenten, ouderen, docenten, en diëtisten uit het werkveld. Daarna willen we -onder de voorwaarde dat we hier financiering voor hebben- uittesten wat de effecten van deze voeding zijn op spiergezondheid en algehele gezondheid bij ouderen met obesitas,” legt Amely enthousiast uit.

Ecologisch stadsakkertje

Sinds 2004 werkt Amely al voor het lectoraat, nadat ze in Wageningen Voeding en Gezondheid studeerde en daarna nog een master of Education in biologie in Utrecht afrondde. Naast haar onderzoekswerk is ze ook docent aan de opleiding Voeding en Diëtetiek: “We zijn bezig om gefaseerd een nieuw curriculum in te voeren, de eerstejaars zijn al bezig in de nieuwe opzet. Het is heel gaaf, we werken vanaf jaar 1 aan actuele vraagstukken met partners in de stad en de studenten krijgen ook vanuit de praktijk feedback.” Amely kan dus zowel in het onderwijs als in onderzoek haar lol wel op de komende jaren. En als ze niet werkt, dan loopt ze hard of leert om ecologisch te tuinieren op een stadse akker in Den Bosch want: “Ook thuis verschuiven we langzaam van dierlijk naar plantaardige voeding".

Lees meer over onderzoeksproject Ecologisch duurzame voeding voor ouderen met obesitas.