Hogeschool van Amsterdam

Urban Vitality

HvA lanceert keuzewijzer Online Bewegen voor kinderen

26 mei 2020 18:33 | Urban Vitality

Nu basisscholen weer open zijn en het lesgeven op een nieuwe manier vormgeven, moet er ook oog zijn voor voldoende beweging tijdens de schooldag. Hiervoor pleit Mirka Janssen, lector Bewegen In en Om School (BIOS) van de HvA. Om leerkrachten hierbij te ondersteunen is de keuzewijzer Online Bewegen gelanceerd.

Op deze pagina vinden leerkrachten en ouders een overzicht van geschikte en betrouwbare online beweegactiviteiten voor kinderen; ingedeeld per leeftijdsgroep en elk gekoppeld aan een doel. In een apart document vind je bovendien de beoordelingen van alle activiteiten uit de keuzewijzer door beweegexperts van de ALO, BIOS en scholings- en adviesbureau ‘Alles in Beweging’ .

Beweegvideo's voor kinderen

Sinds het sluiten van de scholen en speeltuinen door de coronacrisis kregen ouders veel inspiratie om thuis met hun kinderen te blijven bewegen: gymleraren maakten video’s om op een speelse manier in beweging te blijven en op het Instagramaccount @stayhomelo uploaden ALO-studenten van de HvA twee keer per dag een oefening.

Dynamische schooldag

Dit zijn initiatieven die Mirka Janssen toejuicht; als lector Bewegen In en Om School (BIOS) probeert zij door onderzoek bij te dragen aan de kennis van gezond opgroeien, zodat een motorische achterstand wordt voorkomen. Bewegen is hierbij essentieel: ‘Ik hoop dat het bewegen van de kinderen thuis, ook op scholen wordt voortgezet. Je ziet dat gezondheid en bewegen nu nog belangrijker is geworden in deze tijd. Als je de schooldag dynamischer maakt door regelmatig tussen de lessen door te bewegen, is dat beter voor de fysieke en mentale gezondheid van het kind. Het advies van het RIVM is om zoveel mogelijk te bewegen, dus dit is een mooi moment om te kijken welke ruimte om de school heen gebruikt kan worden om te bewegen.’

Mirka Janssen, lector Bewegen In en Om School (BIOS).

Beter concentreren

Bijkomend voordeel is dat kinderen de leerstof beter tot zich kunnen nemen als er tussendoor voldoende beweegpauzes zijn. ‘De concentratiespanne van een 13-jarig kind is gemiddeld drie kwartier’, legt Janssen uit, ‘hoe jonger het kind is, des te korter hij of zij zich achter elkaar kan focussen. Maar als leerkracht voel je zelf vaak wel aan wanneer de klas de concentratie aan het verliezen is.’

Beweegactiviteit koppelen aan herhaaloefening

Volgens Janssen vraagt meer bewegen op school enerzijds om een cultuuromslag, maar hoeft het aan de andere kant ook niet zo ingewikkeld te zijn. ‘De kinderen hebben de afgelopen tijd genoeg inspiratie voor beweegoefeningen opgedaan. Leerkrachten kunnen hen vragen wat ze de leukste beweegoefeningen vonden, en dit vervolgens met de klas doen. Maar het is ook mogelijk om aan herhaaloefeningen –zoals het noemen van tafels- een beweegactiviteit te koppelen. Zo wordt leren een stuk leuker én het blijft beter hangen.’

Keuzewijzer

Maar hoe maak je onderscheid in het online aanbod van beweegactiviteiten? Welke activiteit past bij het doel en de leeftijd van de kinderen? Daarbij helpt de keuzewijzer Online Bewegen een handje. De keuzewijzer is gratis beschikbaar op de website van LO in Beweging.

De beweegactiviteiten zijn beoordeeld door Chris van de Kant, Ton de Ruijter, Steven Mauw en Mirka Janssen van de ALO. En door Wim van Gelder, Bastiaan Goedhart, Hans Stroes en Robin Planken van Alles in Beweging.