Hogeschool van Amsterdam

Urban Vitality

 

Writing Readiness Inventory Tool in Context (WRITIC) (op aanvraag)

De Writing Readiness Inventory In Context (WRITIC) is een occupation-based meetinstrument dat vaststelt of kleuters van vijf en zes jaar startklaar zijn om te leren schrijven in groep 3. Na de studiedag kun je de WRITIC betrouwbaar gebruiken in de beroepspraktijk.

Over

De WRITIC bestaat uit drie domeinen: Kind, Omgeving en Papier- en pentaken. Per domein worden verschillende taken geobserveerd die informatie voor advies en interventie verschaffen. 

Het meetinstrument wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken. Op basis van de uitkomst van de WRITIC ontvangt de leerkracht advies.

Lees meer over WRITIC.

Voor wie

De cursus is bestemd voor kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het speciaal basisonderwijs.

Wat leer je

Na het volgen van de post-hbo cursus heb je:

  • Inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het meetinstrument de WRITIC.
  • Vaardigheden in betrouwbaar afnemen van de WRITIC in de praktijk.

Programma

De cursus bestaat uit één dag, tijdens de cursusdag wordt informatie gegeven over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van de WRITIC. Het afnemen en interpreteren van de WRITIC wordt uitgebreid geoefend. Daarnaast krijg je informatie over advies en interventie.

Na de studiedag kun je de WRITIC betrouwbaar gebruiken in de beroepspraktijk. 

Cursusmateriaal

Je ontvangt het studiemateriaal (sheets), de manual van de WRITIC, het tekenboekje en de scoreformulieren bij aanvang van de cursus. 

Cursusdata

Vrijdag 19 juni geroosterd van 9.00-17.00 uur. 

Docenten

Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na haar opleiding heeft zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut gewerkt.

Liesbeth de Vries is ergotherapeut in eigen praktijk: Ergotherapie en meer. Ze studeerde in 2003 af aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en rondde in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy af. Voordat ze haar eigen praktijk startte, werkte ze als ergotherapeut in het Radboudumc in Nijmegen en bij de kinderrevalidatie in het UMCG- CVR locatie Beatrixoord in Haren. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij de ontwikkeling van de WRITIC.

Angela Rozema- van Koeveringe is ergotherapeut in haar vrijgevestigde praktijk in Leeuwarden. Ze studeerde in 2003 af aan Hogeschool Zuyd. Na 7 jaar binnen de kinderrevalidatie te hebben gewerkt, opende zij haar eigen praktijk voor kinderergotherapie. Angela was voorzitter van Ketp Nederland en is lid van de Adviesraad Kind en Jeugd van Ergotherapie Nederland. 

Kosten en accreditatie

De kosten van de cursus zijn €200,-  (inclusief de WRITIC-manual en koffie, thee, lunch). 

De cursus is goedgekeurd door stichting ADAP. Voor deze cursus ontvang je 6 accreditatiepunten. Fysiotherapeuten ontvangen 6 punten van het KNGF.

Algemene cursusvoorwaarden

Je hebt 14 dagen bedenktijd vanaf de datum dat je je hebt aangemeld voor een opleiding, cursus, workshop of training van de Hogeschool van Amsterdam. Bekijk hier alle cursusvoorwaarden.

Contact 

Heb je nog vragen of wil je de cursus WRITIC liever incompany volgen? Neem dan contact op via posthbo-ergotherapie@hva.nl.

Gepubliceerd door  Urban Vitality 26 juni 2020