Hogeschool van Amsterdam

Urban Governance and Social Innovation

Toekomstplannen jongeren

Project

In de leeftijd van 15-27 jaar is er een sfeerovergang van jongere naar volwassene. Dat betekent: op jezelf wonen, van school naar werk, zelf verantwoordelijk worden voor je daden.

Volwassen worden kan best lastig zijn. Het gaat voor de meeste jongeren niet vanzelf en zeker niet van de ene op de andere dag. Jongeren krijgen op allerlei manieren (informele of formele) ondersteuning bij het volwassen worden. Of dat nou vanuit thuis, school, familie, vrienden of een professional is, het is fijn als er iemand meekijkt, meeloopt, meedenkt en meedoet. Iemand die samen met de jongere een plan uitstippelt. Dat plan kan allerlei vormen en namen hebben, wij noemen het een toekomstplan.

Het maken van een toekomstplan is voor veel jongeren nog toekomstmuziek. Gelukkig zijn er veel organisaties die hen daarbij helpen en die toekomstgericht werken. Hoe zij dat doen, is onderwerp van onderzoek in het fieldlab toekomstplannen jongeren.

Kernvraag is:

Hoe kunnen jongeren geactiveerd worden tot het werken aan hun toekomst en welke manieren zijn effectief om een gedragsverandering teweeg te brengen? Hoe kunnen jongeren meer met hun toekomstplannen bezig zijn?

Wat gaan we doen?

  • Per deelnemende organisatie willen we enkele jongeren volgen die met toekomstplannen bezig zijn, aan de hand van hun ‘klantreis’:
    • wat maken zij mee in hun reis naar volwassenheid,
    • hoe worden zij daarbij ondersteund en door wie,
    • wat zijn daarbij werkzame elementen?
  • Gedurende 1,5 jaar gaan we op 3 momenten in de tijd, met gemiddeld 5 jongeren per organisatie aan de slag.
  • Dit doen we met onderzoeksmethodes die aanspreken bij jongeren (o.a. storytelling, focusgroepen).
  • Ook creëren we een learning community van organisaties die delen hoe zij werken, samen van elkaar leren en onderling hun best practices uitwisselen.
  • Gedurende het traject is er ruimte voor reflectie op de uitkomsten en relevante issues.

Fasen:

  1. Benaderen netwerk van organisaties die toekomstgericht werken met jongeren (bij voorkeur vanaf 15/16 jaar) (vanaf najaar 2017)
  2. Keuze 4-6 voorbeeldpraktijken (vanaf maart 2018)
  3. Ervaringen jongeren en reflectie praktijken (v.a. medio 2018)
  4. Methodische aanpak & collaborative governance (vanaf 2019)
  5. Verduurzaming en verspreiding kennis

Samenwerkingspartners:

Gemeente Amsterdam RvE OJZ, RvE WPI, HvA lectoraat Management van Cultuurverandering, lectoraat Culturele en Sociale Dynamiek, Youth Spot, NJI.

Onderwijs:

Dit project is in samenwerking met de opleiding Toegepaste Psychologie van de Hogeschool van Amsterdam

Periode:

2017-2019


Gepubliceerd door  Urban Governance 3 april 2018

dhr.  dr. A.J.M. Straathof (Alex)

Lector Management van Cultuurverandering

a.straathof@hva.nl
Bekijk profiel

mw.  dr. ir. A.M. de Zeeuw (Anna)

Programmamanager Actieve en Weerbare Stad

a.m.de.zeeuw@hva.nl
Bekijk profiel