Urban Governance and Social Innovation

Vertrouwen begint bij vraag en aanbod

Hoofdstuk

Hardnekkige grootstedelijke kwesties vragen om intensieve betrokkenheid van meerdere partijen. Dat is een mooi uitgangspunt, maar het komt niet vanzelf van het papier. Praktijk is dat er al een wereld bestaat van maatschappelijke instellingen en bedrijven, ambtenaren, burgers. Een wereld die al draait en niet vanzelfsprekend zit te wachten op een samenwerking met een hogeschool. De start van een fieldlab vraagt om een forse investering van verschillende partijen en dat vraagt om vertrouwen in de meerwaarde. Dit werd pijnlijk duidelijk tijdens de eerste twee moeizame jaren van Fieldlab Zuidoost. Een dik jaar na het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst met partners uit Zuidoost was er van de uitgesproken ambities nog weinig terechtgekomen. Pas toen de hogeschool een manier vond om over de dagelijkse dilemma’s van professionals, ambtenaren, burgers en ondernemers in gesprek te komen, werd de meerwaarde van het fieldlab duidelijk en kon het wederzijds vertrouwen groeien.

Referentie van der Heijden, E. (2017). Vertrouwen begint bij vraag en aanbod. In S. Majoor, M. Morel, A. Straathof, F. Suurenbroek, & W. van Winden (Eds.), Laboratorium Amsterdam: werken, leren, reflecteren (pp. 180-186). THOTH.
Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 1 januari 2017

Publicatiedatum