Urban Governance and Social Innovation
A.H. van Dijk (Rieke) MSc
Promovendus | Docent ErgotherapieRieke Hengelaar is onderzoeker bij het lectoraat Ergotherapie – Participatie en Omgeving. Hier doet zij onderzoek naar het thema ‘Informele zorg en diversiteit’. Dit onderzoek richt zich op het begrijpen van de rol van diversiteit binnen de samenwerking tussen migrantenmantelzorgers en (zorg)professionals binnen het zorgnetwerk van de cliënt met niet-aangeboren hersenletsel. Deze samenwerking is vaak onvoldoende en daarbij is de rol van diversiteit nauwelijks onderzocht. Migrantenmantelzorgers lopen meer risico op overbelasting en vinden minder toegang tot ondersteuning door (zorg)professionals dan Nederlandse mantelzorgers.
Participatory Health Research wordt als overkoepelend design gebruikt en migrantenmantelzorgers en (zorg)professionals zijn als co-researcher betrokken. Met als doel te komen tot specifieke aanbevelingen voor onderwijs en beroepspraktijk, in de vorm van een toolkit en trainingen, voor diversiteit-responsieve zorg. Naast onderzoeker is zij binnen het onderwijs docent bij de bachelor opleiding Ergotherapie en de European Master of Occupational Therapy.
Rieke is afgestudeerd als ergotherapeut aan de opleiding Ergotherapie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij heeft daarnaast de bachelor Antropologie en Ontwikkelingssociologie en de master International Development afgerond aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
-
A sense of injustice in care networks
Hengelaar, A. H., Verdonk, P., van Hartingsveldt, M., & Abma, T. (2024). A sense of injustice in care networks: An intersectional exploration of the collaboration between professionals and carers with a migration background. Social Science and Medicine, 356, Article 117169. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2024.117169
-
Exploring Positionality: The role of the teacher in guiding students' critical reflexivity
Blankvoort, N., Hengelaar, R., Galli, C., Rivas Quarneti, N., Viana-Moldes, I., & Kramer-Roy, D. (2023). Exploring Positionality: The role of the teacher in guiding students' critical reflexivity. 100-100. Abstract from 27th ENOTHE (European Network of Occupational Therapy in Higher Education) Annual Meeting, Oviedo, Spain.
-
Intersectionality in informal care research: a scoping review
Hengelaar, A. H., Wittenberg, Y., Kwekkeboom, R., van Hartingsveldt, M., & Verdonk, P. (2023). Intersectionality in informal care research: a scoping review. Scandinavian Journal of Public Health, 51(1), 106-124. https://doi.org/10.1177/14034948211027816
-
Inclusieve mantelzorgondersteuning: wat is dat en hoe ga je er mee aan de slag?
Pijpers, R., Wittenberg, Y., Hengelaar, R., Scherpenzeel, R., de Bruijn, I., & Verdonschot, S. (2022). Inclusieve mantelzorgondersteuning: wat is dat en hoe ga je er mee aan de slag?. Web publication or website, Movisie. https://www.movisie.nl/inclusieve-mantelzorgondersteuning
-
Heb oog voor diversiteit onder mantelzorgers
Hengelaar, R., & Wittenberg, Y. (2022). Heb oog voor diversiteit onder mantelzorgers. Web publication or website, Sociale Vraagstukken. https://www.socialevraagstukken.nl/heb-oog-voor-diversiteit-onder-mantelzorgers/
-
Ruimte voor diversiteit
Wittenberg, Y., & Hengelaar, R. (2022). Ruimte voor diversiteit: samenwerking mantelzorgers en professionals. Vakblad Sociaal Werk, 23(6), 16-18. https://doi.org/10.1007/s12459-022-1520-y
-
Community development in occupational therapy education
Engelen, A.-M., Regina Silva, C., Zango Martin, I., Gracia Cloete, L., Schiller, S., Nyirankumbuye Kagwiza, J., Hengelaar, R., & Celik, Z. (2020). Community development in occupational therapy education: learning from global experiences. In S. Saúde , M. A. Raposo , N. Pereira , & A. I. Rodrigues (Eds.), Teaching and learning practices that promote sustainable development and active citizenship (pp. 276-305). IGI Global Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4402-0
-
Informal care and diversity in OT education
van Hartingsveldt, M., & Hengelaar, R. (2018). Informal care and diversity in OT education. Abstract from Enothe congres.
-
COHEHRE Academy: Ethics in Community Based Student Projects
Blankvoort, N., Hengelaar, R., & Poerbodipoero, S. (2018). COHEHRE Academy: Ethics in Community Based Student Projects: Exploring the Possibility of a Win-Win.
-
Community development in interprofessional health and social care education: how can international student workshops be organized?
Hengelaar, R., Engelen, A.-M., & Schieller, S. (2018). Community development in interprofessional health and social care education: how can international student workshops be organized?. Abstract from World Federation of Occupational Therapists Congress 2018, Cape Town, South Africa.
-
Impact of diversity on the collaboration between the client, informal caregivers and health professionals
Hengelaar, R., van Hartingsveldt, M., Verdonk, P., & Abma, T. (2018). Impact of diversity on the collaboration between the client, informal caregivers and health professionals: an intersectionality perspective. Poster session presented at WFOT Conference, Cape Town.
-
Informal care and diversity explored in interdisciplinary research
Hengelaar, A. H., van Hartingsveldt, M. J., Wittenberg, Y., Etten-Jamaludin, F., Kwekkeboom, M. H., & Satink, A. J. H. (2017). Informal care and diversity explored in interdisciplinary research. International Journal of Integrated Care, 17(5), Article A29. https://doi.org/10.5334/ijic.3330
-
Exploring the collaboration between formal and informal care from the professional perspective
Hengelaar, A. H., van Hartingsveldt, M., Wittenberg, Y., Etten-Jamaludin, F., Kwekkeboom, R., & Satink, T. (2017). Exploring the collaboration between formal and informal care from the professional perspective: a thematic analysis. Health & Social Care in the Community. https://doi.org/10.1111/hsc.12503
-
Context
Hengelaar, R., & van Gils, A. (2017). Context. In M. le Granse, M. van Hartingsveldt, & A. Kinébanian (Eds.), Grondslagen van de ergotherapie (5e druk ed., pp. 205-218). Bohn Stafleu van Loghum.