Centre of Expertise Urban Education

Creatief zijn in de klas

Omgaan met complexe uitdagingen voor leraren in de stad

Project

Docenten leren in hun opleiding allerlei vaardigheden die zij later in de klas toe kunnen passen. Maar vooral jonge leraren blijken veel problemen te ondervinden wanneer zij onderwijs geven in de stedelijke omgeving. Dit roept de vraag op of zij wel genoeg creatief vermogen ontwikkelen om met de complexiteit van de stad om te gaan.

DOEL VAN DIT PROJECT

Inzicht krijgen in de mate waarin de lerarenopleidingen het creatieve vermogen ontwikkelen

Docenten krijgen in de stad te maken met klassen waarin diverse complexe situaties kunnen voorkomen. Daarnaast is bekend dat veel jonge docenten de stad verlaten, waar de vacatures zich vervolgens opstapelen. De vraag rijst daarom of het creatieve vermogen van docenten wel voldoende getraind wordt om met de passende oplossingen te komen waar de moderne school om vraagt.

Dit is bovendien een relevante vraag, omdat het kunnen omgaan met complexe situaties, en het bewust experimenteren met vorm en inhoud, sinds kort is opgenomen in de doelstellingen van de lerarenopleidingen. De onderzoeksvraag die in dit project centraal staat is: in welke mate ontwikkelen lerarenopleiders het creatieve vermogen van de leraren in opleiding, zodat zij beter kunnen omgaan met de complexe situaties in de grootstedelijke context?

RESULTAAT VAN DIT PROJECT

Een inventarisatie en een interventie

Het onderzoek start met het interviewen van lerarenopleiders. Het doel is om een beeld te krijgen van wat zij onder creativiteit verstaan, en welke daarbij betrokken kwaliteiten zoals nieuwsgierigheid, vindingrijkheid, veerkracht, divergent denken, humor en zelfvertrouwen aan bod komen in de opleiding.

Vervolgens worden studenten hierover ondervraagd, en een gemengde groep van opleiders en studenten. Tot slot krijgt deze groep een creativiteitstraining en herontwerpen zij samen een bestaande module. De resultaten hiervan worden begin 2019 verwacht.

Wie zijn bij dit project betrokken?

Het project Creativiteit in Complexe situaties is een initiatief van Titia Boerrigter en Evelien van Geffen.

Gepubliceerd door  Urban Education 26 februari 2019

Project Info

Startdatum 01 mrt 2018
Einddatum 01 jan 2019

Contact

Titia Boerrigter

Locatie

Kohnstammhuis (KSH) | Amstelcampus

Wibautstraat 2-4

1091 GM Amsterdam

020 599 5555