HvA United

30.000 ‘Green Mile-tulpen’ vormen start van nieuw HvA living lab

11 nov 2022 12:36 | HvA in de Stad

De Stadhouderskade is de drukste verkeersader in de binnenstad. Hoe kunnen we hier een toekomstbestendige omgeving realiseren voor mens, plant en dier? Een positieve beweging van bewoners, buurtinitiatieven, gebruikers, bedrijven en organisaties delen deze ambitie voor dit mooie stuk Amsterdam en vormen met elkaar ‘The Green Mile’. Studenten en onderzoekers van de HvA zijn al met een aantal mooie projecten van start gegaan!

Vanaf het voorjaar 2023 zal de straat vanaf het Rijksmuseum tot en met de Hogeschool van Amsterdam rijkelijk versierd zijn met allerlei soorten bloemen en bollen, zoals sieruien (Alliums), biologische krokussen en narcissen en de ‘Green Mile’-tulp. De lentebloeiers zijn aangeboden door de Koninklijke Algemeene Vereeniging van Bloembollencultuur (KAVB) die daarmee een bijdrage wil leveren aan een betere biodiversiteit in hartje Amsterdam. Het planten van de eerste The Green Mile tulpen, is de start van het planten van rond de 30.000 bloembollen die op diverse locaties langs The Green Mile de grond in zullen gaan.

Ondertussen onderzoeken studenten van de minor Global Trendwatching het concept van The Green Mile vanuit verschillende perspectieven, duiden het in de ‘current zeitgeist’ en informeren, inspireren en adviseren over het toekomstbestendig maken. Dat doen ze door kwalitatief onderzoek met creatieve methoden gericht op groepen mensen. Wat zijn de behoeftes en waarden van bewoners en gebruikers van de Stadhouderskade nu en in de nabije of verre toekomst?

Studenten van de master Urban Management onderzoeken de samenwerking tussen publiek en privaat. Dit gaat over de partners Heineken, Rijksmuseum, DNB, UNStudio, HvA en Blendingbricks in samenwerking met de gemeente. The Green Mile is een initiatief van onderop, waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. Hoe geef je dit vorm in de praktijk?

Eerder dit jaar gebruikten onderzoekers en studenten van het HvA Robot Lab en de bachelor Engineering: Product Ontwerpen computational design en robotische productie om, samen met UNStudio, een circulair straatmeubel te ontwerpen met resthout uit het Rijksmuseum. Het resultaat is een prototype straatmeubel, dat de mogelijkheden van digitale productie laat zien. Het prototype is bedoeld om het gesprek op gang te brengen tussen gemeente, bedrijven, burgers en andere partijen over thema's als circulariteit, duurzaam ontwerp en vergroening van de Stadhouderskade.

Meedoen?

Iedereen kan zich aansluiten bij The Green Mile. Samen willen we werken aan een leefbare en toekomstbestendige Stadhouderskade. Doe je mee? Meld je aan bij Myrne Barendregt, coördinator The Green Mile vanuit de HvA, m.i.barendregt@hva.nl.

The Green Mile is een initiatief van UNStudio, DNB, Heineken, Hogeschool van Amsterdam, Het Rijksmuseum en Blendingbricks. Lees meer op www.greenmileamsterdam.com.

Planten eerste speciale groengele ‘Green Mile’-tulp op 3 november 2022.

Op 3 november plantte Ruth van Dijken (directeur van de stichting) samen met Jaap Bond (voorzitter KAVB) en Rocco Piers (vice-voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam-Zuid) de eerste speciale groengele ‘Green Mile’-tulp. Alle initiatiefnemers, Heineken (Jan-Willem Vosmeer, Lieke Westendorp), DNB (Maaike van Leuken), Het Rijksmuseum (Karen Keeman), UNStudio (Machteld Kors), Hogeschool van Amsterdam (Rob Andeweg) en Blendingbricks (Ruth van Dijken) en community manager Eva Schneider waren aanwezig.