Hogeschool van Amsterdam

HvA United

Het prachtige risico van onderwijs door Gert Biesta

Vitaal Goud nodigt HvA United uit voor de lezing!

Evenement

Een van de meest spraakmakende en invloedrijke denkers over onderwijs, in binnen- en buitenland, is de Nederlander Gert Biesta. In zijn boek “Goed onderwijs en de cultuur van meten” (2012) laat hij zien hoe de zorg om kwaliteit van het onderwijs is doorgeslagen in een cultuur van meten en vergelijken en rendement denken. Deze cultuur wordt door Biesta kritisch bevraagd omdat deze afleidt van waar het in het onderwijs om zou moeten gaan. Hij pleit voor een andere benadering met veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, pedagogiek en professionaliteit van de leraar. We moeten weer terug naar de vraag “wat is goed onderwijs?”.

Zijn visionaire kijk op onderwijs bouwt Biesta verder uit in zijn nieuwste boek “ Het prachtige risico van onderwijs” (2015). Hij wijst op de ‘zwakke kracht’ van het onderwijs: veel processen en praktijken kunnen niet in cijfers worden gevat. Onderwijs houdt juist een ‘prachtig risico’ in voor zowel leerkrachten als leerlingen. Deze stelling illustreert hij aan de hand van 7 thema’s: scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie, en virtuositeit.

Het netwerk Vitaal Goud van de HvA nodigt iedereen die zich wil laten inspireren door deze verfrissende en gedurfde kijk op onderwijs van Gert Biesta, van harte uit voor een lezing met discussie op:  

Datum: maandag 6 juni 2016 van 16.00 -18.00 u
Locatie: Kohnstammhuis, auditorium 9e verdieping, Wibautstraat 2-4, 1091 GM Amsterdam

HvA United leden kunnen zich aanmelden bij Afien Nap: a.n.h.nap@hva.nl
Meld je snel aan want er zijn 30 plaatsen voor leden van HvA United gereserveerd!         
Sluitingsdatum 1 juni a.s. (Plaatsing op volgorde van binnenkomst).

Gert Biesta werkt momenteel als Professor of Education aan de Brunel University London. Na als docent natuurkunde werkzaam te zijn geweest in het gezondheidszorgonderwijs, studeerde hij pedagogiek en filosofie en was vervolgens verbonden aan universiteiten in Nederland, Engeland, Schotland en Luxemburg. Zijn publicaties gaan over de theorie van onderwijs en opvoeding, methodologie van sociaalwetenschappelijk onderzoek, democratie en burgerschap en de opleiding van leraren.

Gepubliceerd door  HvA United Vitaal Goud31 mei 2016