100 jaar oefentherapie leidt tot boek!

Het verleden, heden en toekomst van Oefentherapie in Amsterdam

19 nov 2021 11:21

Begin november vierde de Hogeschool van Amsterdam (HvA) het lustrumfeest ‘100 jaar opleiden tot Oefentherapeut’. Vanuit New Metropolis in Amsterdam-Zuidoost werd stilgestaan bij het verleden, heden en de toekomst van de opleiding. Een deel van de gasten was live aanwezig en zo’n 250 gasten volgden het feestelijke symposium online.

De ideale plek voor studenten

Bart Visser, Lector Oefentherapie en Wetenschappelijk Directeur van het Centre of Expertise Urban Vitality blikte terug en keek naar de huidige ontwikkelingen: “We werken steeds meer met Living Labs, een ideale plek voor de student Oefentherapie. Vanuit de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk kun je binnen een Living Lab antwoorden zoeken op maatschappelijke uitdagingen en vraagstukken. Zo komen studenten Oefentherapie in contact met echte problemen in hun context.” De livestream is tot 1 januari volgend jaar nog terug te kijken.

Auteur Rogier Overman

Van Mensendieck naar Oefentherapie

Het symposium kreeg een extra feestelijk tintje door de aanwezigheid van historicus, schrijver en onderzoeker Rogier Overman. Hij schreef ter gelegenheid van dit lustrum een boek over de geschiedenis van Oefentherapie vanuit het perspectief van de Amsterdamse opleiding.

Viola Zegers, directeur van Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck (VvOCM) prees dit prachtige boek aan bij het publiek: “Het gedachtegoed van Oefentherapie verdient een plek, zeker in een tijdperk waarin preventie hoog in het vaandel staat. Het gaat over leefstijl, positieve gezondheid en de beweging voor de juiste zorg op de juiste plek.”

Het boek ‘van Mensendieck naar Oefentherapie’ is te bestellen via de website .

Interprofessionele Paramedische Zorg

Vanaf volgend jaar worden Oefentherapeuten aan de HvA opgeleid binnen de route Interprofessionele Paramedische Zorg die per september 2022 gaat starten. Na 1,5 jaar maakt de student een keuze om uit te stromen in de richting van Ergotherapie, Fysiotherapie of Oefentherapie. “Eigen regie tijdens de opleiding, zelf aan het roer staan en urgente vragen uit de praktijk zijn belangrijke aspecten voor de nieuwe student,” legt Margo van Hartingsveldt, opleidingsmanager van zowel Oefentherapie als Ergotherapie uit. “Via deze nieuwe weg leidt de Hogeschool van Amsterdam graag de Oefentherapeuten van de toekomst op!” Klik hier om meer weten over deze nieuwe opleiding.