Breng de mens terug in het werk

Start vanuit solidariteit

3 sep 2021 00:00 | CAREM

De afgelopen jaren heeft de onderzoeksgroep ‘Arbeid en Human Capital in Transitie‘ van de Hogeschool van Amsterdam verschillende onderzoeken gedaan naar de toekomst van werken, met de nadruk op mensen met kwetsbare arbeidsmarktposities in de regio Amsterdam. Hafid Ballafkih en Maarten Hogenstijn (beiden sr. onderzoekers in de onderzoeksgroep) hebben een artikel geschreven nav de grote onzekerheid van mensen. (Sociale Vraagstukken, dd. 30 augustus 2021)

Waar ben ik mee bezig? En waarom? Bij wie zijn deze vragen de afgelopen anderhalf jaar niet door het hoofd geschoten? De coronacrisis is een schok, die op verschillende manieren leidt tot nadenken over de waarde en het belang van werk. Een zorgmedewerker die zich in alle drukte afvraagt: houd ik het wel vol? Een bagagemedewerker die zijn baan ziet verdwijnen en zich afvraagt of hij wel door wil in zijn beroep. Een schooljuf die zich afvraagt of haar fulltime baan in het onderwijs niet een te zware wissel op haar trekt.

Aan de hand van een gesprek op een fictief schoolplein wordt door de onderzoeksgroep scherp opgemaakt hoe onzeker mensen zijn over hun werk.