De startende docent die niet bang is om fouten te maken

30 mrt 2021 16:59 | LO in Beweging

Hij had zijn eindassessment op de ALO aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) nog niet eens gedaan en was al in gesprek over een baan op het Bindelmeer College in Amsterdam-Zuidoost. De nu 28-jarige Jainor Cairo uit Amsterdam startte in september 2019 met zijn eerste baan als docent Lichamelijke Opvoeding in het voortgezet onderwijs en sprong vol overtuiging in het diepe.

“Ik ben niet bang om fouten te maken,” zegt een lachende Jainor. “Ervaring is de grootste leermeester.” Wijze woorden van deze startende docent, die zijn werk enthousiast en serieus oppakt. “Het was natuurlijk spannend om helemaal alleen voor de klas te staan, maar ik ben ontzettend goed begeleid door Karel Scholten, ook een oud-ALO’er die nu docent en leerlingbegeleider van jaar 1 is bij ons op school.” Inmiddels is hij anderhalf jaar verder en geeft hij les aan alle leerjaren van Bindelmeer College. “Ik heb vooral autonoom leren werken en oké, ik ben ook wel eens op m’n bek gegaan,” vertelt hij, nadat hij eerst netjes vraagt of hij zich even grof mag uitdrukken.

Talentroutes

Op het Bindelmeer worden naast de reguliere lessen ook talentroutes aangeboden. Extra lesuren in een bepaalde richting; technology, dans, koken, voetbal. Elke leerling mag kiezen welke route hij of zij wil volgen. Jainor begeleidt voetbal. Dat is niet zo gek, hij heeft een grote passie voor voetbal. Op de dag van het interview zijn er net regenjacks, shirts en hoodies uitgedeeld aan de jongens en meiden die de talentklas voetbal en dans hebben gekozen. “De talentgroep voetbal mag 6 à 7 uur per week voetballen, te gek toch? Ik geef nu een aantal van die uren. Maar ik ga me helemaal waarmaken, zodat ik meer uren mag doen!” Hij geeft trouwens ook voetbaltraining in het naschoolse aanbod van Alleen Jij Bepaalt (AJB), een gedragsinterventie vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Geleerd op de ALO

Hij had een toptijd op de ALO en heeft daar vooral genoten van vakken als Ontwikkelingspsychologie en ODM (Onderwijs, Didactiek en Methodiek). “Ik heb de ambitie om leerlingbegeleider te worden. Het lijkt me leuk om meer verbinding met leerlingen en ouders te krijgen.” En als hij dan een kritische noot mag plaatsen over de opleiding: “Ik had graag meer onderwijs gehad over goed mentorschap op het voorgezet onderwijs.” Wel met de volle overtuiging dat hij zich op het Bindelmeer ook als mentor super zal ontwikkelen!

Jainor Cairo HvA ALO