Hogeschool van Amsterdam: laadpaalkleven slechts een incident

Artikel

Er is veel te doen om lange laadsessies van elektrische auto’s. Met name plug-in hybrides die voor lange tijd laadpunten bezet zouden houden en volledig elektrische auto’s van laden afhouden, zijn een doorn in het oog. Dat terwijl in veel gevallen de meeste auto’s binnen 2 tot 3 uur klaar zijn met laden. Maar hoe zit het nu echt met deze zogenaamde laadpaalklevers? Zijn er notoire langladers, of is het incidenteel? De Hogeschool van Amsterdam onderzocht dit fenomeen door laadsessies op de publieke laadpunten van de G4-steden te analyseren. Het onderzoek toont aan dat slechts een klein deel van de laadsessies (5%) langer dan 24 uur al 25% van de bezetting veroorzaakt. Oplossingsrichtingen die hierop focussen kunnen dus een grote efficiency verbetering veroorzaken.

Referentie Wolbertus, R. (2017). Hogeschool van Amsterdam: laadpaalkleven slechts een incident. Smart E-Mobility, 2017(28), 34-35.
Gepubliceerd door  IDO-Laad 1 december 2017

Publicatiedatum