Symposium De waarde van Systeemintegratie - Topsector Techniek

Met sessie van de HvA en partners over de nationale learning community Systeemintegratie

28 apr 2022 10:15 | Kenniscentrum Techniek

De energietransitie brengt grote veranderingen met zich mee. Fossiele brandstoffen worden vervangen door duurzame alternatieven. De vraag naar energie gaat veranderen, er komen nieuwe spelers bij op de energiemarkt en grenzen tussen energieleveranciers vervagen. Op alle schaalniveaus worden energiesystemen met elkaar verbonden: van woningen en wijken, tot regio’s, landen en werelddelen.

Kom naar het Symposium: De waarde van systeemintegratie - inschrijving is nu open.

De uitdaging is tot een integraal energiesysteem te komen waarin al deze afhankelijkheden, actoren, factoren en voorwaarden zijn meegenomen en met elkaar zijn verbonden. Deze systeemintegratie is cruciaal voor het energiesysteem van de toekomst. Wil je hier meer over weten? Kom naar het symposium De waarde van Systeemintegratie van Topsector Techniek in de Jaarbeurs in Utrecht op 12 mei.

Ga direct aan de slag met nieuwe programma's samen met innovatieve ondernemers, wetenschappelijk toptalent, netbeheerders en ambtenaren. Mét aansluitend een innovatiemarkt met presentaties en demo's. De Hogeschool van Amsterdam verzorgt samen met TU Delft, Hanzehogeschool Groningen en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een sessie over de nationale learning community Systeemintegratie.

Programma 12 mei

12:30: Inloop & ontvangst
13:00: Plenair programma

• Peter Molengraaf, boegbeeld Topsector Energie, over de waarde van systeemintegratie
  • Tom Middendorp, klimaatgeneraal, over crises, kansen en coalities
  • Auke Hoekstra, oprichter Zenmo, over HOLON; het onderzoek naar semi-autonome energiesystemen

14:30: Werksessies over Energy Hubs, Ruimtelijke inrichting en Marktmechanismen
15:30: Innovatiemarkt met presentaties en demo’s van onder andere:

• Simone Maase over de nationale learning community Systeemintegratie (Hogeschool van Amsterdam e.a.)
  • Igor Nikolic over Multi modelling platform (TU Delft e.a.)
  • Nicole de Koning over Sociale Innovatie & de energietransitie (TNO e.a.)
  • Tom van Rens over NWO/Topsector Energie ‘Energy System Integration – Future-proof Affordable & Reliable’ (ESI-FAR) programma
  • Willemijn Simon van Leeuwen over Serious Energy Game (Geofort)
  • Auke Hoekstra over HOLON, onderzoek naar semi-autonomie (Zenmo e.a.)
  • Rob Blomme Emergent gedrag en de energietransitie (Nyenrode Business Universiteit e.a.)

16:30: Netwerkborrel
17:00: Einde