Van kledinghanger tot kroonluchter

Minor Robotic Production and Circular Materials (RP&CM)

14 feb 2022 13:30 | Kenniscentrum Techniek

Van een kledinghanger die om te bouwen is tot een kroonluchter tot een kamerscherm op maat, gemaakt van zeewier. Het ene na het andere creatieve ontwerp kwam voorbij in de eindpresentaties van studenten voor de laatste module Circular Production Applications van de minor RP&CM, op 21 januari 2022. Het vak werd gegeven door docent-onderzoekers van de faculteit Techniek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), in het Robot Lab van de Digital Production Research Group.

Creativiteit stimuleren, innoveren en toepassingen realiseren die verschil maken. Dat is de gedachte achter Circular Production Applications, een vak in de minor Robotic Production and Circular Materials.

Praktijkcases

Studenten kregen in de laatste module de opdracht om met een ​​innovatieve circulaire oplossing te komen voor een bepaalde circulaire of afvalstof, een challenge gekoppeld aan vraagstukken van echte bedrijven. ‘Ze onderzochten hoe ze de eigenschappen van het materiaal konden verbeteren of zelfs veranderen; bijvoorbeeld voor een betere service aan klanten, een efficiënter productieproces of om te komen tot een heel nieuw product. En ze zetten parametrisch ontwerp en robotische productie in om ontwerpen te maken en oplossingen te testen,’ vertelt Marco Galli, docent-onderzoeker bij het Robot Lab van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en coördinator van het vak. Hij verzorgde samen met zes andere docenten ook de begeleiding van de studenten.

Verschillende studierichtingen

De module, opgezet voor derdejaarsstudenten die afgelopen najaar al hadden meegedaan aan de Making the Green Mile Makeathon duurde in totaal acht weken. Er namen 24 Nederlandse en buitenlandse studenten deel, met verschillende achtergronden en afkomstig van verschillende scholen.

Het eindresultaat mag er zijn. Zo bedacht een groep studenten voor Hooks Creative – fabrikant van kledinghangers – een concept waarmee retailers overtollige kledinghangers in hun winkels kunnen ombouwen tot kandelaars en andere elementen om het interieur mee aan te kleden. Kledinghangers eindigen nu vaak nog in de verbrandingsoven. De studenten onderzochten hoe het bedrijf met de nieuwe toepassingen een interessant business model kon creëren, en verdiepten zich daarnaast in de problemen rond fast fashion in het algemeen.

‘ZeeMuur’

Een andere groep studenten onderzocht met het bedrijf Blue Blocks toepassingen voor een nieuw circulair materiaal gemaakt van zeewier. Het materiaal bleek goede akoestische eigenschappen te hebben. ‘Ze hebben er een scheidingswand voor kantoren en andere binnenruimtes van gemaakt, bestaande uit panelen die gerecycled en hergebruikt kunnen worden,’ vertelt Galli. De studenten kwamen ook met een opzet voor een website en een augmented-reality app waarmee gebruikers kunnen aangeven hoe de wand er precies moet gaan uitzien. ‘Het bedrijf kan daarmee maatwerk gaan leveren,’ aldus de docent-onderzoeker.

Andere cases gingen over de efficiënte productie van circulaire materialen met afval uit de rioolwaterzuivering (Omlab), de introductie van een robotische productielijn in een timmerfabriek (Timmerfabriek Visser) en oplossingen voor hergebruik van rubberen vloeren in speeltuinen (Carve).

Brede visie

De studenten kijken met enthousiasme terug op de lessen. ‘Dit vak heeft me inzicht gegeven in hoe robotische productie en circulariteit de wereld kunnen veranderen. En ik heb op een andere manier leren denken en ontwerpen,’ aldus een van hen. Anderen noemden het teamwerk en de interactie met andere studenten, docenten en ondernemers.

‘De studenten hebben kennisgemaakt met nieuwe methoden voor production to design en een brede visie op circulariteit ontwikkeld. Ze kennen nu bijvoorbeeld het verschil tussen een lineaire en een circulaire business-case, namelijk dat je je richt op het grote geheel en dat je nieuwe manieren van circulair denken moet integreren in je bedrijfsprocessen. En ze hebben geleerd dat circulaire materialen niet perse afkomstig hoeven te zijn uit afval; je kunt ze ook maken van een nieuwe grondstof als zeewier.’

Het vak bewijst voor Galli bovendien de meerwaarde van studenten in onderzoek. ‘Zij zijn de professionals van morgen. Met hun frisse blik komen ze tot oplossingen waar de generatie van vandaag niet 123 aan zou denken.’

Meer lezen:

Hoofddocentschap Digital Production Research Group

Nieuwsartikel Van oude vloerdelen tot straatmeubel