Nieuwe HvA-podcast: Gamen voor duurzaamheid

Serious games helpen studenten om te gaan met complexe scenario’s

15 feb 2022 16:09

Als student gamen tijdens de les, dat klinkt voor sommigen als een droom. Maar het bestaat inmiddels echt, zogeheten Serious Games. Het doel van deze games is om studenten kennis te laten maken met verschillende complexe, uitdagende en unieke scenario’s die ze echt tegen kunnen komen in hun toekomstige werkveld. Onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) nemen je in een podcast mee in deze nieuwe werkvorm.

In de podcast vertellen ook onderzoeker Melika Levelt, lector Renée Heller en Felia Boerwinkel, programmamanager a.i. van Centre of Expertise Urban Technology, over het doel en ontstaan van de games. De podcast werd gelanceerd tijdens de HvA KennisParade op 10 februari 2022. Beluister nu de podcast (8min53 min).

Serious Games kunnen ingezet worden om stakeholders te betrekken bij transities, zoals die naar duurzame energie. Ze helpen professionals, onderzoekers en andere betrokkenen te denken vanuit verschllende perspectieven en zo tot weloverwogen beslissingen te komen. En ze lenen zich uitstekend voor onderwijs, aldus docenten en onderzoekers van het lectoraat Energie en Innovatie.

Warmtenetspel

Zij ontwikkelden twee Serious Games. Tijdens het Warmtenetspel, ontwikkeld binnen het project Amstel III, kruipen studenten in de huid van vastgoedeigenaren: voor welke keuzes komen zij te staan bij de ontwikkeling van duurzame energiesystemen en hoe komen zij tot een gezamenlijke oplossing? In het Participatiespel Energietransitie, ontwikkeld vanuit Het Omgevingscanvas, staat een fictieve wijk centraal: welke informatie verspreid je bijvoorbeeld onder belanghebbenden en hoe laat je de verschillende partijen meedoen in het besluitvormingsproces?

Onderwijs en beroepspraktijk

Studenten van de minor de Energiepositieve Stad hebben inmiddels kennisgemaakt met het warmtenetspel. De HvA gaat de spellen doorontwikkelen voor onderwijs en beroepspraktijk.

Meer lezen:

De podcast Gamen voor duurzaamheid is te beluisteren via Spotify

Nieuwsartikel HvA-onderzoekers vertalen nieuwe inzichten naar serious game

Onderzoek RiRa Amstel III

Onderzoek Omgevingscanvas